חוק העונשין הישראלי אוסר על שימוש או הפצה של סמים ומסתמך על פקודת הסמים המסוכנים. הסתבכות עם הרשויות מחייבת התייעצות עם עורך דין פלילי. במאמר זה נציג לכם את עיקרי החוק בדומה לכל המדינות המתוקנות בעולם, מדינת ישראל אוסרת על השימוש בסמים והסחר בהם.

בשנים האחרונות אומנם חלו שינויים בגישת הרשויות כלפי השימוש בקנאביס בגלל תהליך הלגליזציה של הקנאביס הרפואי. אך בכל הקשור לשימוש והפצה של סמים המוגדרים כקשים המדינה אינה מפגינה סובלנות כלפי התופעה. אדם הנעצר בחשד לביצוע עבירות מסוג זה חייב לקבל ייעוץ מעורך דין פלילי,  ולא, הוא עלול למצוא עצמו נשלח לשנים רבות בכלא.

 

תשתית חוקית

פקודת הסמים המסוכנים (נוסח מחודש), התשל"ג 1973, היא התשתית החוקית על בסיסה מדינת ישראל פועלת להגביל את השימוש והסחר בסמים. מקורו של החוק בפקודה מתקופת המנדט הבריטי אך מאז הוא נוסח מחדש והתרחב.

סעיף 6 של החוק קובע כי "לא ייגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברישיון מאת המנהל (המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי שהמנהל הסמיכו לעניין הנדון). העובר על הוראות סעיף זה, דינו – מאסר עשרים שנים" או קנס.

 

איסור צריכה אישית של סם

קבלת ייעוץ מעורך דין פלילי מאפשרת להבחין בין עבירות שונות בפקודת החוק שמבחינה בין שימוש לצורך אישי לבין הפצה וסחר. סעיף 7(א) קובע כי "לא יחזיק אדם סם מסוכן ולא ישתמש בו, אלא במידה שהותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה, או ברישיון מאת המנהל. על פי 7(3): "ואם החזיק בסם או השתמש בו לצריכתו העצמית בלבד, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס".

 

איסור לסחור והדחת קטינים

החוק מתייחס גם לאיסור בסחר בסמים. בסעיף 13 כתוב כי "לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברישיון מאת המנהל". פקודת הסמים מתייחסת גם להדחת קטינים לשימוש בסמים ומקדישה פרק ל"עיסוק בקנבוס לצרכים רפואיים ולמחקר".

 

פנייה לייעוץ משפטי

פקודת הסמים במלואה מורכבת מ-42 סעיפים ותוספות ויישומה מתבסס גם על פסיקות ותקדימים משפטיים, לכן אדם או חברה שהסתבכו בעבירת סמים חייב לפנות לייעוץ מעורך דין פלילי בעל ניסיון והבנה בתחום הסמים. עורך דין המתמחה בתחום יסייע ללקוחו להתמודד מול הרשויות כך יוכל להבין את מצבו המשפטי.

לדוגמה, אם המשטרה תמצא סמים בחזקתו של אדם מסוים, כמות הסם יכולה לעשות את כל ההבדל בין אישום על צריכה אישית לבין אישום לסחר בסמים. כמו כן, ישנה נטייה לחשוב כי השימוש במריחואנה מותר, הלכה למעשה, וכי מדובר מסם קל. אך מבחינת החוק מריחואנה נחשב למסוכן והחזקתו או הפצתו אינם חוקיים.

עבירות סמים וסחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *