אם אתם עובדים וודאי יצא לכם לתהות כמה מהכסף אותו אתם מרוויחים הולך למס הכנסה. תלושי המשכורת בישראל לעיתים קשים ומסובכים להבנה, ולא תמיד קל לדעת מהו הסכום המנוכה למס הכנסה, ומהו אחוז המשכורת שיורד עבורו. במדריך זה נסביר מעט כיצד עובד מס הכנסה, כמה אחוזים אתם משלמים ומהן מדרגות מס.

 

כיצד עובד מס הכנסה בישראל?

שיטת המיסוי הישראלית הינה שיטה פרוגרסיבית דיפרנציאלית. המשמעות היא שהמיסוי נקבע לפי מדרגות מס כך שככל שאדם מרוויח יותר הוא גם משלם יותר – לא רק באופן אבסולוטי, אלא גם באופן יחסי כך שאחוז גבוה יותר מהמשכורת שלו מנוכה על ידי מס הכנסה.

 

כיצד עובדות מדרגות המס?

ראשית מנכים מההכנסה את הניכויים, הקיזוזים והפטורים המגיעים לעובד וכך מקבלים את ההכנסה החייבת במס. הכנסה זו מחולקת למדרגות או שכבות, כאשר על כל מדרגה מוטל מס בשיעור משתנה. גובהן של מדרגות המס אינו קבוע ומשתנה משנה לשנה בהתאם לנתונים במשק.

 

מדוע המס מחולק למדרגות?

שיטת מדרגות המס נקבעה כך כדי לאזן בין שני עקרונות: הראשון הוא שככל שאדם מרוויח יותר כך הוא ישלם יותר מס, והשני הוא שעדיין שכר הנטו יעלה יחד עם הברוטו כך שהתמריץ להגדלת הכנסה יישמר ולא ייווצר מצב שיהיה עדיף לאדם להרוויח פחות כדי להיכנס למדרגת מס נמוכה יותר.

 

מהי הכנסה מיגיעה אישית?

ישנה אבחנה בין הכנסה המגיעה מיגיעה אישית לבין הכנסה שאינה מגיעה מיגיעה אישית. הכנסה המגיעה מיגיעה אישית היא הכנסה שמקורה בעבודה ישירה של אדם כגון משכורת, הכנסה מעסק, מענק פרישה ועוד. הכנסה שאינה מיגיעה אישית היא הכנסה ממקורות אחרים, כגון שכר דירה.

 

מהן מדרגות המס לשנת 2020 לשכר מיגיעה אישית?

  • מדרגת מס עבור שכר חודשי מ-1 עד 6330 ש"ח: 10 אחוז.
  • מדרגת מס עבור שכר חודשי מ-6331 עד 9,080 ש"ח: 14 אחוז.
  • מדרגת מס עבור שכר חודשי מ-9,081 עד 14,580 ש"ח: 20 אחוז.
  • מדרגת מס עבור שכר חודשי מ-14,581 עד 20,260 ש"ח: 31 אחוז.
  • מדרגת מס עבור שכר חודשי מ-20,261 עד 42,160 ש"ח: 35 אחוז.
  • מדרגת מס עבור שכר חודשי מ-42,161 עד 54,300 ש"ח: 47 אחוז.
  • מדרגת מס עבור שכר חודשי הגבוה מ-54,300: 50 אחוז.

יש לציין כי מדרגות המס נקבעות לפי הכנסה שנתית, כאשר ההכנסה החודשית הרשומה כאן היא הכנסה שנתית חלקי 12, בהנחה שהשכר החודשי זהה בכל חודשי השנה. בנוסף, יתכן כי יהיו קיימים הבדלים של מספר שקלים בין החישוב על בסיס שכר חודשי לבין החישוב על בסיס שכר שנתי בשל עיגול סכומים.

 

היכן ניתן לבדוק זכאות להחזר מס?

באתר הגנה ניתן לבדוק זכאות להחזר מס. כל שצריך לעשות זה למלא שאלון קצר, ונציג יחזור אליכם עם מספר נקודות הזיכוי אליו אתם זכאים וגובה ההחזר המגיע לכם. השירות כרוך בתשלום סמלי שיקוזז מתוך ההחזר שתקבלו.

החזרי מס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *