אנו נאלצים לעבור המון בדיקות שונות במהלך חיינו. בין אם מדובר בבדיקות מטעם העבודה, מרפאות שונות או נושאים נוספים – מטרת הבדיקות לוודא שהכל תקין ולדעת אם נדרש טיפול ושיפור. במיוחד בגלל סיבה זו כל כך חשוב לעבור בדיקות בריאות תקופתיות, ובדיקות ספציפיות ומכוונות יותר אם קיים חשש למחלה מסוימת. במקרה של חשש לסרטן מוח חשוב במיוחד לעבור כמה בדיקות לזיהוי של המחלה – אז הנה כמה מהן…

 

מה זה סרטן בכלל?

גידול סרטני נוצר כאשר נוצר פגם בתאי גוף בריאים והם מתחילים להשתכפל ולהתחלק בצורה שאינה פרופורציאונלית. זה מוביל להצטברות של המון תאים פגומים – כלומר גידול, שגדל על רקמות, איברים, כלי דם ועוד. הגידולים הסרטניים השונים מביאים לתוצאות ונזקים שליליים רבים שלרוב מתבטאים בסימנים ותסמינים רבים ולא נעימים. גידולים סרטניים מסוימים יכולים גם לשלוח גרורות ולהתפשט בגוף (גידולים ממאירים) ובכך ליצור עוד נזק והתדרדרות מהירה יותר של הגוף.

 

סוגי סרטן שונים

גידולים סרטניים אינם אחידים בתכונותיהם ובמקורם. דבר ראשון, ישנה חלוקה של הגידולים לממאירים או שפירים – כאשר גידולים ממאירים בעלי תכונות המאפשרות להם לשלוח גרורות ולהתפשט, בעוד גידולים שפירים לא מחזיקים באותן תכונות. בנוסף לזה, לגידולים הסרטניים השונים יש צורות סיווג משתנות בהתאם לאזור או התאים בהם התפתחו – כאלה ספציפיים יותר מאחרים. למשל גידולי מוח סרטניים מחולקים לסוגים שונים, ביניהם קבוצת הגליומות – שגם הן מחולקות לסוגי סרטן שונים, ביניהם גליובלסטומה ואפנדימומה.

 

סימנים ותסמינים שיכולים להעיד על סרטן מוח

ישנם סימנים ותסמינים שונים ורבים שיכולים להעיד על גידול סרטני במוח. בגלל המגוון של גידולי המוח, ישנם תסמינים רבים ומגוונים שיעידו על גידולים שונים גם כן. בין התסמינים הכלליים הנפוצים ישנם כאבי ראש, בחילות, פגיעה בראייה, פגיעות קוגניטיביות ובלבול, עייפות מוגברת, קושי בדיבור, חולשה מתמשכת באזורי גוף שונים, קושי ביציבה, בעיות זיכרון שונות, בעיות הורמונליות במקרה של פגיעה ביותרת המוח, ובמקרים מתקדמים אפילו פרכוסים וחוסר תחושה מוחלט באזורי גוף שונים ובפנים.

 

איזה בדיקות קיימות לאבחון סרטן מוח?

הליכי הבדיקה במקרה של חשש של סרטן מוח מתחיל קודם כל מתשאולים רפואיים שונים לבדיקה של זכרון, יכולות דיבור ועוד. לאחר מכן ישנן בדיקות ראייה, שמיעה, בדיקות של תפקוד שרירי הפנים, בדיקות רפלקסים ועוד בדיקות כלליות נוספות. לאחר מכן, ישנן בדיקות פולשניות שונות – סוגי MRI שונים לסריקה של המוח, בדיקת ביופסיה, ניתן לעבור בדיקת CT לסריקה נוספת של הראש, ובנוסף לבדיקות אלה ישנן בדיקות נוספות שיותר ספציפיות לסוגי סרטן שונים ביניהן בדיקות דם, בדיקת ניקור מותני ועוד.

 

לסיכום…

ניתן לשים לב ולחשוד בהימצאות סרטן המוח באמצעות תסמינים וסימנים כלליים – ובמידה וקיים חשש ממשי ישנן בדיקות שונות ונרחבות לאיתור גידול סרטני מוחי וזיהוי סוגו. הבדיקות השונות מכילות בדיקות כלליות וחיצוניות, בדיקות תפקוד קוגניטיבי ורפלקסים, ולאחר מכן בדיקות פולשניות יותר שכוללות הדמיות שונות ובדיקות נוספות.

דוקטור

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *