פרויקט תמ"א 38 הוא אחד מהצעדים החשובים ביותר שהמדינה לקחה כדי לקדם את שיפור הבטיחות והעמידות של בניינים רבים בישראל, במסגרת התהליך ניתן להרחיב את הבניין ואת הדירות כך שגם היזם שמבצע את השיפוץ וגם הדיירים מרוויחים, אולם הניסיון מראה שלא תמיד מדובר בהליך כל כך פשוט וכי חשיבות בחירת יזם מנוסה בפרויקט תמ"א היא עצומה.

 

חשיבות הניסיון של היזם אדירה

יזם שעשה מספר פרויקטים של תמ"א 38 יידע מה האתגרים שעומדים בפניו ויתכונן אליהם בצורה טובה בהרבה ממי שלא צבר ניסיון מספק בפרויקטים מהסוג הזה. פרויקט תמ"א 38 בניגוד לפרויקט יזמי אחר מכיל אתגרים שאינם בהכרח מקשים על יזמים בפרויקטים רגילים כמו הצורך להתמודד עם דיירים, עם בניינים ישנים במיוחד שעוברים והצורך להתאים את הפרויקט לרשות המקומית.

כיצד לבחור יזם תמ"א 38

 

מה הניסיון של היזם בפרויקטים מסוג זה?

כמעט כל דייר יעיד שהיזם השפיע מאוד על האופן שבו התנהל פרויקט התמ"א, בעוד שחלק גדול מעידים כי היזם לא עמד בכל ההבטחות שסיפק, חלק אחר יעידו כי היזם עמד בכל ההתחייבות שלו וכי הפרויקט בוצע לשביעות רצונם.

לפני שתשכרו את שירותיו של יזם זה או אחר בררו מה ההיסטוריה שלו בתחום ונסו לשוחח עם דייר אחד או שניים באחד מהפרויקטים שהוא לקח על עצמו, בררו האם היזם עומד בלוחות הזמנים עליהם הצהיר, האם עמד בכל ההבטחות שלקח על עצמו ובקשו לשמוע מה ההתרשמות הכללית של הדיירים מהיזם.

ניסיון עבודה באזור

פרויקט תמ"א 38 שונה מעיר לעיר תמא 38 תל אביב שונה לגמרי מתמ"א 38 בחיפה או בירושלים, לכן חשוב לבחור יזם בעל ניסיון לא רק בפרויקטים מסוג זה אלא יזם בעל ניסיון בתמ"א 38 בעיר בה אתם גרים.

כאשר אתם באים לבחור יזם שאלו אותו האם הוא כבר עבד בעברו בעיר שבה אתם גרים, מה הקשיים המיוחדים שהוא צופה ואיך ניתן לגבור עליהם.

תמ"א 38

החוסן הכלכלי של היזם

אחד הגורמים הכי חשובים אותם יש לברר לפני פנייה ליזם היא מצבו הכלכלי, דיירים יעידו שיזם אשר פשט את הרגל במהלך הפרויקט יצר עיכוב של חודשים ושנים בהשלמתו, שכן הליך מציאת היזם המחליף לוקחת זמן רב.

גם קשיים כלכליים שלאו דווקא מסתיימים בפשיטת רגל עלולים להביא לעיכובים משמעותיים בהשלמת הפרויקט שכן היזם יצטרך לעכב חלק מהעבודות כדי לעמוד בכלל ההתחייבויות הפיננסיות שלו.

בכל מקרה, חשוב לוודא האם ליזם יש גב כלכלי יציב ולבדוק שהוא יוכל לעמוד בכל ההתחייבות שלקח עצמו ביחס לדיירים וביחס ללוחות הזמנים של הפרויקט.

הליך תמ"א 38 משדרג את החיים של ישראלים רבים שזוכים לצאת מדירה ישנה ולחזור לדירה משופצת גדולה יותר שערכה עולה בצורה משמעותית, כאשר ההליך מבוצע על ידי יזם טוב ובעל ניסיון גם תקופת ההמתנה עוברת בנעימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *