חדלות פירעון (או בשמה המקובל – "פשיטת רגל") היא מצב בו חייב מסוים אינו מסוגל לשלם את חובותיו. חוק חדלות פירעון מסדיר את ההתנהלות המשפטית של החייב, הנושים והרשויות המוסמכות לטיפול במצב המורכב. הגרסה האחרונה של החוק כוללת בכותרת שלה את המילים "השיקום הכלכלי". התוספת הזו אינה סמנטית גרידא, ויש בה כדי לתת ביטוי לרצונו של המחוקק (רצון שקיבל ביטוי גם בחלקים ה"מעשיים" של החוק) לאפשר לחייב להשתקם מבחינה כלכלית ו"לפתוח דף חדש". אחד המכשירים המרכזיים שתפקידם לאפשר לחייב להשתקם הוא סגירת חובות.

 

חדלות פירעון – כיצד היא מתחילה

הגורם המוסמך להכריז על חדלות פירעון של חייב הוא בית המשפט, שעושה זאת כתגובה לפנייה של אחד משלושה גורמים – החייב עצמו, הנושים (כולם או חלקם) והיועץ המשפטי לממשלה. הגורמים האלה נחשבים כבעלי עניין בניהול החובות. ההחלטה על הכרזה על חדלות פירעון מתקבלת לאחר סכימה של החובות (אלה שקיימים כאלה יחד עם אלה שיוצרו בעתיד) וסכימה של האפשרויות הכלכליות של החייב (משכורות שהוא עתיד להרוויח, רווחים שהנכסים יניבו לו ועוד). אם החישוב מראה שאין לחייב אפשרות לשלם את כל חובותיו נפתח הליך של חדלות פרעון.

 

ניהול הנכסים ותשלום החובות

כדי לאפשר ניהול מיטבי של הנכסים שיאפשר לנושים לגבות סכומים הקרובים ככל אפשר לזכויות המקוריות שלהם מופקעת השליטה בנכסים מהחייב ועוברת לנאמן (או "מפרק" שממונה ע"י בית המשפט).תפקידו של הנאמן מחולק לשניים, תפקידו הראשון הוא לנהל את הכנסים בצורה רווחית כך שתהיה אפשרות לנצל אותם לתשלום לנושים. תפקידו השני הוא לפקח את על הנכסים ועל התנהלותו של החייב ולמנוע מצב של "הברחת נכסים" (העלמה של נכסים שונים ע"י החייב מה שיפגע באפשרות לנצל אותם לתשלום החובות). במצב שבו אין אפשרות לגבות את כל החובות מקבל כל חייב את החלק היחסי שלו בחובות שאפשר לגבות, בזמן שבו מוגדרת חדלות פרעון לנושים אין אפשרות לתבוע את פירעון חובותיהם מהחייב (כדי לאפשר תשלום מסודר בסוף ההליך).

 

הדובדבן שבקצפת – מחיקת החובות

חלק מהליך חדלות הפירעון הוא מחיקתם של חלק מהחובות (כך שגם החייב מרוויח מההליך). כדי לקבל את מחיקת החובות על החייב להוכיח שהוא התנהל בתום לב, שהכניסה לחובות לא הייתה תוצר של פזרנות וחוסר אחריות אלא תוצר של נסיבות אובייקטיביות כלשהן (למשל – בתי המשפט נוטים להפגין פתיחות ביחס לנכים שהוצאות שונות שהנכות יצרה יחד עם פיחות בהכנסות גרמו להם להיקלע לחובות גדולים מאוד).

 

סיכום

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מסדיר את זכויותיהם וחובותיהם של חייבים שאינם יכולים לשלם לנושים. החוק מטיל על החייב מגבלות ביחס לשליטה בכנסים ובשימוש בהם, אבל הוא גם מציע אפשרות למחיקת חובות שיכולה לאפשר (בעתיד) לחייב לשקם את חייו ולצבור הון מחדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *