המקור הראשון ללשון הרע בהיסטוריה היהודית

בספר ויקרא, פרק י"ט, פסוק ט"ז כתוב: "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ".

זהו האזכור הראשון בתורה, המתייחס לתחום לשון הרע, אך בתנ"ך מופיעים אזכורים נוספים, חלקם מפורשים יותר, חז"ל התייחסו בהרחבה לנושא, כמו גם הרמב"ם, החפץ חיים ועוד.

אם כן, כיצד מתייחסים המקורות היהודיים לנושא? האם המשפט הישראלי נשען על ההלכה היהודית והאם יש היתרים מיוחדים ביהדות לאמירת לשון הרע?

 

לשון הרע במקורות

בספר בראשית מסופר על יוסף: "וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם."

כלומר, יוסף אמר לאביו דברים שליליים על אחיו. הפסוק לא מספק מידע אודות תוכן הדברים ולכן אי אפשר לדעת האם אמר דבר אמת, או שקר, האם התלונן על התנהגותם אליו, או ריכל עליהם? הנושא לא ברור, אולם הכתובים מוסיפים ואומרים כי התנהגות זו של יוסף היא שקוממה עליו את האחים.

 

הוצאת דיבה קיימת גם בדין המקראי – בספר דברים מסופר כי חתן המשקר אודות בתוליה של אשתו לאחר ערב הכלולות יענש בקנס.

בספר תהילים מתארים את לשון הרע כחץ מחודד, או כרעל, הפוגע באנשים קרובים ורחוקים, מרעיל את הסביבה וממשיך לגרום נזקים גם זמן רב לאחר מעשה.

 

הקשר בין החוק לאיסור לשון הרע למקורות

חוק איסור לשון הרע, הקיים במשפט הישראלי משנת 1965 כולל בתוכו סעיפים רבים דומים, או זהים להתייחסות ההלכתית לנושא, ביניהם גם הגנת "אמת בפרסום" הקובעת כי אדם שפרסם דבר אמת מבוסס, לגבי נושא שיש לו תועלת לציבור, אינו אשם בהוצאת דיבה.

בהיבט זה, כמו גם היבטים רבים אחרים, לשון החוק המודרני דומה מאוד, כמעט זהה לאיסור ההלכתי נגד לשון הרע, הכולל הסברים ודוגמאות, כמו גם היתרים ותועלת בשימוש בלשון הרע במקרים מסוימים.

 

היתר הלכתי לשימוש בלשון הרע

בניגוד למצופה, לשון הרע מותרת לשימוש במקרים מסוימים – גם בהלכה היהודית. בכל מקרה שבו פרסום המידע תורם בצורה כזאת או אחרת לציבור – הוא מותר.

למשל כאשר נוכל מתחזה לעני כדי לקבל תרומות, או כאשר מספרים לכלה לעתיד אודות החתן המיועד, מידע שיכול לגרום לה לבטל את החתונה ואף פרסום דברי ביקורת ומידע אישי אודות איש ציבור, המשרת את הציבור ואינו יכול להרשות לעצמו לבחור בדרך בעייתית.

כמו בחוק הישראלי, גם בהלכה, כדי שההיתר יתקיים, הפרסום צריך להיות מבוסס על עובדות וכן בר הוכחה, הפרסום חייב לשרת את הציבור ולהתבצע מתוך רצון להגן על הציבור ולא מתוך רצון לפגוע באדם.

 

לסיכום

עורך דין לשון הרע הוא אדם שיש לו מומחיות בתחום, כולל הגנה על המפרסם ומנגד ייצוג של התובע. עורך דין לשון הרע הוא בעל בקיאות בכל סעיפי החוק, התנאים לקיום עבירה וההגנות האפשריות ולכן חשוב לפנות לעורך דין כזה אם נקלעתם לבעיה משפטית בתחום לשון הרע.

 

שפתיים חתומות ברוכסן

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בלונים עפים באוויר
מסיבות ואירועים
טיפים ורעיונות ליום הולדת לילדים

הופ-הופ, איך כבר עברה השנה והילד גדל, אולי אפילו נהיה דעתן קטן שמחלק לכם הוראות לגבי הפקת יום ההולדת שלו, או שלה. בין אם הילד הוא בוס קטן או פחות,

גימבורי
כללי
כל מה שלא ידעתם על ציוד לאירועים

ענף האירועים בישראל חווה שינוי משמעותי ביותר, זאת לאור העובדה כי כיום ניתן לארגן אירוע באופן עצמאי ובליווי אישי של חברה מקצועית אשר תספק ציוד לאירועים ברמה האיכותית ביותר. כל

איש שרות
הובלות
הובלות דירה בטעם טוב

הובלת דירה היא עניין מורכב, אשר דורש תשומת לב לפרטים וסבלנות אין קץ, החל ממציאת הדירה החדשה עד איתור המחליפים לדירה הנוכחית, וכמובן תזמון המעבר מול כל הגורמים הרלוונטיים. חשוב

מדד בעלייה
מיסים וכלכלה
חיסכון והשקעה: 3 דרכים להרוויח כסף

מעוניינים לצאת מהמינוס? באמצעות שלושה דרכים קלות ופשוטות תוכלו להרוויח לא מעט כסף, כמו גם לתת לעצמכם את האפשרות להיכנס לדרך כלכלית נבונה ושקופה יותר. כל הפרטים – במאמר הבא.