מערכת המשפט הצבאית עלולה להיות מערכת סבוכה ומורכבת. חיילים רבים וגם בני המשפחה שלהם לא מודעים להשלכות החמורות של הליך שיפוטי שנעשה במסגרת הצבאית. פעמים רבות, הם נוטים להקל ראש בחשיבות של ייצוג בבית משפט צבאי וגם בליווי מקצועי שהוא הכרחי ונחוץ והוא ניתן על ידי עורך דין צבאי מומחה.

עורך דין צבאי מכיר את מערכת המשפט הצבאית, שהיא שונה ממערכת המשפט האזרחית. הכרה מול המערכת הצבאית מסייעת רבות במהלך משפטים צבאים. אז מה חשוב לדעת לפי שפונים לעורך דין צבאי?

 

על מה נשפטים חיילים בצבא

לחוק שיפוט צבאי יש סמכות לקיום של מערכת משפטית צבאית ואת הסמכות של בתי דין צבאיים לדון בעבירות פליליות הנעשות במסגרת הצבאי. העברות הפליליות יכולות להיעשות על ידי אנשי קבע, חיילים בשירות חובה, אנשי מילואים, וגם אזרחים שהם עובדי צה״ל.

החוק נותן לבתי דין צבאיים את הסמכות לשפוט ולדון את החיילים המואשמים בעברות צבאיות כמו גם עבירות ״אזרחיות״, מכוח חוק העונשין כמו למשל עבירות של בגידה, אלימות, סמים, היעדרות מין השירות, השתמטות, זיוף גימלים ועוד.

 

משפט צבאי

משפט צבאי הוא הליך פלילי לכל דבר והוא עלול לגרום אחריו גם רישום פלילי משטרתי וגם רישום פלילי שניתן לאחר הרשעה בעבירה פלילית בבית דין אזרחי. רישום פלילי לא נמחק לחייל כאשר הוא משתחרר מהשרות, והרישום הזה עלול להוות כתם לחייל למשך שנים ארוכות לאחר שחרור מצה״ל, וכך למעשה עלול לסגור לו דלתות רבות בחיים האזרחיים שלו.

ישנו שוני בין הליך פלילי צבאי לבין הליך פלילי אזרחי והוא נידון בבתי משפט אזרחיים. משפט צבאי פלילי לרוב יתאפיין ברמה של ענישה גבוהות יותר, בהשוואה לעברות אזרחיות שניתנות במסגרת בית הדין האזרחי. לדין צבאי יש עבירות שייחודיות לו, אך עם זאת, יש לו הגנות לחיילים שלא חלים אזרחים שכן נאשמים במשפט אזרחי. לכן מאוד חשוב להשכיר את שירותיו של עורך דין צבאי שמומחה בשוני בין העבירות הצבאיות והאזרחיות.

 

עורך דיו צבאי

עורך דין צבאי הוא בוגר משפטים, בעל רישיון לעריכת דין מטעם לשכת עורכי דין ויש לו אישור להופעה בבית משפט צבאיים. עורך דין צבאי הוא עורך דין המתמחה בדיני צבא והוא בקיא בכל הקשור לחוקי הצבא, הליך משפטי צבאי, פסיקה של בתי משפט צבאיים, פקודות צבאיות, והוא מכיר את גורמי הצבא השונים שצריך להכיר.

משפט צבאי לא תמיד דומה למשפט אזרחי והוא ייחודי והוא רחב מאוד, לכן לא כל עורך דין פלילי יכול לתפקד בתיקים צבאיים וצריך עורך דין המתמחה בדין צבאי. למרות שיש קווי דמיון בין בית הדין האזרחי לבית הדין הצבאי, יש דברים מאוד שונים בין השניים והוא מאוד מהותי והוא הרבה פעמים יכול להיות קריטי בזכייה במשפט ובין כישלון חורץ.

עורך דין צבאי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *