שוק הנדל"ן בישראל הוא שוק מסובך ובעייתי במיוחד, לכן מדינת ישראל מנסה לאזן אותו בדרכים שונות ובכלים שונים. אחד הכלים שקיימים בידי המדינה הוא מס רכישה על קנייה של דירות ובתים למגורים. בכתבה נסביר על מס זה ועל הדרך שבה משפרי דיור יכולים להפחית את גובה המס שמוטל עליהם בצורה משמעותית. כך תוכלו להימנע מטעויות נפוצות בתחום

 

מה הוא מס רכישה בקניית נדל"ן?

כל אדם שקונה בישראל נדל"ן, חייב באופן עקרוני בתשלום מס רכישה. מס זה משולם על קנייה של זכות בקרקע או בנכס נדל"ני. את המס מחשבים כאחוז מתוך סכום הרכישה של הנכס. אחוז המס נקבע על פי המחיר של הדירה. ישנם מקרים בהם רוכשים של נדל"ן יקבלו פטור מהמס עד לגובה עסקה מסוים. פטורים אלה ניתנים בעיקר לכאלה שרוכשים דירה חדשה או קונים דירה על מנת למכור את הדירה שנמצאת בבעלותם כיום. אנשים אלה נקראים גם משפרי דיור.

 

מה זה שיפור דיור ומתי הוא רלוונטי אלינו?

שיפור דיור הוא בעצם מצב של קניית דירה חדשה, לא לשם השקעה אלא לשם מגורים, תוך כוונה למכור את הדירה הראשונה. השם משפרי דיור גורם לאנשים לבלבול קל, אבל גם מעבר לדירה קטנה יותר נחשב כשיפור דיור לצורך פטור ממס רכישה. הרבה משפחות מגיעות למצב שהבית שבבעלותם הוא קטן מדי או שהוא אינו עונה על הצרכים שלהם בצורה אידיאלית. במקרים כאלה, הם מבצעים שיפור דיור בצורה זאת או אחרת.

 

פטור ממס רכישה לדירה ראשונה ולמשפרי דיור

מדינת ישראל מעוניינת לעזור לזוגות ומשפחות צעירים לקנות דירה למגורים. לכן מי שקונה דירה ראשונה, זכאי לפטור ממס הרכישה לעד סכום של כמעט שני מיליון שקל. פטור זה במקרה של דירה במחיר של 2 מיליון, הוא כמעט 160 אלף שקל. גם משפרי דיור יכולים ליהנות מפטור זה במקרים מסוימים. במקרים אלה מס רכישה על משפרי דיור יהיה בשיעור דומה למי שקונה דירה ראשונה.

 

איך לקבל את הפטור ממס הרכישה בפועל?

בכדי לקבל את הפטור ממס הרכישה על הדירה השנייה שאתם קונים, עליכם לעמוד במספר כללים. ראשית, בבעלותכם יכולה להיות דירה אחת בלבד. שנית, עליכם למכור את הדירה הראשונה בפרק זמן של עד 18 חודשים, כלומר שנה וחצי מקניית הדירה לשיפור. בנוסף לכך, עליכם לשלוח הודעה מסודרת למיסוי מקרקעין בכדי שיטילו עליכם את המס של משפרי הדיור בלבד, ולא של מי שרוכש דירה להשקעה.

 

פטור ממס רכישה למשפרי דיור – סיכום

מס רכישה הוא מס שמוטל על כל מי שקונה נדל"ן בישראל באופן עקרוני. מי שקונה דירה ראשונה למגורים ומי שמשפר את הדיור שלו, זכאים לפטור מהמס עד לסכום של כמעט 2 מיליון שקל.

מס רכישה על משפרי דיור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *