סכסוך עסקי עלול לשאוב אנרגיות ומשאבים משמעותיים אם הוא מגיע לבית המשפט או נותר בלתי פתור. הליך גישור הוא אלטרנטיבה וולונטרית, בה מסכימים הצדדים למנות מגשר, שינסה להביא אותם להגיע להסכמות. במאמר זה נתייחס להליך ומטרותיו

 

מהו גישור?

גישור הוא הליך וולונטרי ואלטרנטיבי במסגרתו צדדים מסוכסכים מסכימים לפתור את המשבר במסלול זה, שנועד לפשר בין הצדדים, באופן מאוזן והוגן, עד כמה שהדבר אפשרי.

השימוש בהליך הגישור נעשה במגוון מצבים: סכסוכים משפחתיים, פרידה בין זוגות, סכסוך מול רשויות המדינה, סוגיות מס, גישור עסקי ובמצבים נוספים. גם בתי המשפט משתמשים לעיתים באפיק זה לאחר ששמעו את טענות הצדדים.

 

יתרונות הגישור

כאשר פורץ סכסוך עסקי בין צדדים מסוימים, יש מספר דרכים לפתור אותו. פנייה לבית המשפט באמצעות הגשת תביעה היא דרך אחת. כאשר מערכות המשפט במדינות חוק מכריעות בסכסוך כלשהו ישנה חובה חוקית לפעול בהתאם. אך אפיק זה יקר וההכרעה בנושא עלולה להתקבל לאחר שנים של דיונים.

כמו כן, הדינמיקה המשפטית יוצרת, לרוב, עוינות בין הצדדים ועלולה להוביל לסיום הקשר ביניהן גם אם הוא הועיל להם עד שהתפרץ הסכסוך. אחד היתרונות הבולטים של גישור עסקי הוא שההליך אינו כפוף לנהלים משפטיים כמו דיני ראיות והצדדים מסכימים ביניהם על הגישור ועל המגשר.

כמו כן, בניגוד להליך משפטי המנוהל ונשלט, על פי החוק, על ידי השופט, תוצאת הגישור תלויה בצדדים שכן אי אפשר לכפות עליהם הסכם. רק אם הצדדים יתמכו בהסכם, הוא יצא לפועל. כתוצאה מכך, גובר הסיכוי כי החלטת המגשר תאפשר את המשך הקשר ושיתוף הפעולה בין הצדדים, אם הם מעוניינים בכך.

 

מטרות הגישור

רוב העסקים מעוניינים להימנע מסכסוכים ותביעות. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה שהסכסוך עצמו צורך אנרגיה ומשאבים מאותם עסקים. לרובם אין את המשאבים או הרצון להיגרר להליך משפטי ארוך, יקר ומייגע אלא אם יש וודאות מוחלטת כי הפסיקה תהיה לטובתם ותשרת את האינטרסים העסקיים של התובע.

אך מצב שכזה הוא נדיר וגם הוא עלול להמשך שנים. לכן, כאשר פורץ סכסוך עסקי ושני הצדדים מסכימים ללכת על גישור עסקי, ניתן להסיק שהם מעוניינים להגיע לפתרון מהיר ובעלויות נמוכות בהרבה מהאופציה המשפטית. מגשר הממונה על ידי הצדדים ישאף להגיע להחלטה הוגנת, תוך נטרול המרכיב המסכסך בין הצדדים, אם יקבל את הרושם ששני הצדדים מעוניינים לשתף פעולה גם בעתיד.

 

המגשר – תפקידו וכליו

הלגיטימציה והסמכות של המגשר נוצרת משילוב של המוניטין שלו ועצם העובדה שהצדדים שבחרו בהליך גישור עסקי הסכימו למנות אותו לתפקיד. כפי שמרמז המעמד, מגשר, ישאף שצדדים מסוכסכים עסקית יגיעו להסכמות או לפשרה. אך אם זה אינו אפשרי הוא ינסה לתת מענה לאינטרסים של הצדדים המסוכסכים.

המגשר יפגיש בין הצדדים בדיונים דיסקרטיים, ובמקביל לכך ייפגש עם הצדדים בנפרד לצורך שמיעת עמדתם, אך גם כדי לבדוק את המניעים ואת שורש הסכסוך. המגשר אמור להיות נטרלי וחסר פניות. מעמד זה מאפשר לו לנתח את אופי הסכסוך ומהותו ולמצוא פתרון הוגן והגיוני באמצעות הצעת פתרונות אפשריים.

גישור עסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *