שמעתם על חוק חדלות הפירעון? ידעתם שהחוק עוזר לייעל תהליכי פשיטת רגל? הנה הסבר קצר על החוק שיעזור לכם להבין את משמעות החוק וכיצד תוכלו

להיעזר בו

 

מה זה חדלות פירעון?

מדובר במצב כלכלי בו אדם נכנס לחובות רבים ולא נראה כי יצליח לצאת מהם ולהחזיר את חובותיו. על כן, במצב זה מעורבים גורמים שונים, שמטרתם לברר כיצד נכנס אותו אדם למצב כלכלי זה, על ידי תשאול ובירור בנושאים כלכליים וערכיים. מטרת תהליך הבדיקה אינה בירור, כי אם הבנת המצב ומציאת פתרונות ברי קיימא להוצאת החייב מהמשבר הכלכלי. זאת על מנת שיוכל להחזיר את חובותיו ולא יחזור למצב זה שוב. יש לציין כי לא מדובר בסיוע או ייעוץ כלכלי, כי אם הליך בלבד להחזרת חובות.

 

מהות השינוי

אז מהו חוק חדלות פירעון? מדובר בתהליך דומה אך קצר ויעיל יותר מקודמו. ההליך החדש ערך שינוי ברמה המבנית של הרשויות המטפלות בהליך, מה שמייעל ומקצר את שרשרת הגופים המוסדיים שאדם צריך לעבור כחלק מהתהליך.

ברמת בתי המשפט – הסמכות הועברה מערכאת בית המשפט המחוזי לבית משפט השלום. כמו כן, נערכו שינויים גם בתהליך אצל הכונס הרשמי ואצל רשות האכיפה והגבייה. משמעות השינוי היא שההליך יפתח לאחר מתן צו לפיו נפתחו הליכים. לאחר מתן הצו, מתחילה תקופה בה מתנהלים תהליכי בדיקה המתייחסים למצבו הכלכלי של החייב וכן להתנהלות הכלכלית שהובילה אותו לחידלון פירעון. בזמן תקופה זו, הרשויות ממנות נאמן לנכסי החייב, וכן מוטלות על החייב הגבלות כלכליות שונות ונאסר עליו בכל דרך לפרוע את חובותיו. מטרת ההגבלות הינן מניעת הגדלת החובות. בסיום ההליך, ימליץ הממונה על תוכנית, שמטרתה לפרוע את החובות, וכן יקוים דיון בבית המשפט שמטרתו מתן צו שיאפשר שיקום כלכלי.

 

מתי נחקק החוק החדש?

החוק החדש נחקק בחודש ספטמבר 2019 ולאחר מכן נכנס לתוקף בזמן זה, כחלק מחוק חדלות פירעון וחוק שיקום כלכלי אשר נחקקו ב-2018. החוק מבטל את פקודת פשיטת הרגל, ולמעשה יוצר תהליך חדש.

 

מטרת החוק

מטרת חוק זה היא קביעת הסדרים לצורך איזון בין כלל האינטרסים של הגורמים המעורבים – הנושים, החייבים וכן האינטרס הציבורי. החוק מייצר תמריצים על מנת לסייע לחייבים להחזיר חובותיהם בצורה המהירה ביותר וכן להתייצב מבחינה כלכלית. החוק מסדיר את ההליך הישן יותר שהיה קיים במדינת ישראל והיה מבוסס על הליך מנדטורי וארכאי.

 

למה חשוב לדעת את זה?

ידיעת החוק יכולה לסייע רבות לאנשים אשר נכנסו למצב של חדלות פירעון, וכן לאלה אשר נראה כי הם עומדים לקראת כניסה למצב זה ויוכלו להימנע מכך. ידיעת החוק וההליך תוכל לעזור לחייבים לייעל את ההליך עבורם ולצאת מהמצב הבעייתי בצורה מהירה ויעילה שתאפשר להם להתייצב כלכלית.

 

מאזניים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *