בחשמל לא משחקים ולא מסתכנים – רק חשמלאי מוסמך יכול לעסוק בעבודות חשמל, וכל המציג עצמו כחשמלאי מוסמך ללא רישיונות, מסתכן בעבירה פלילית.

גם הלקוח לוקח סיכון גדול. המאמר יתאר את הסיכונים בהזמנת חשמלאי שאינו מוסמך ומה דורש החוק.

 

עניין של חיים ומוות

התחשמלות היא ענין של חיים ומוות ולכן אסור לזלזל בכל הקשור לענייני חשמל. בדומה לענפים אחרים במשק, גם ענף החשמל פרוץ וישנם לא מעט רמאים המתחזים לחשמלאים ועוסקים במקצוע ללא רישיון. זוהי עבירה פלילית וביחד עם זאת עובדה זו מסכנת פיזית את הלקוחות שאינם יודעים את החוק. באחד המקרים משפחה מסוימת עשתה בבית שיפוץ בו החליפו את מערכת המים לפלסטיק והוחלפה הצנרת. לאחר השיפוץ לא חידשו את ההארקה והפחת קפץ. המשפחה הזמינה אדם שהציג עצמו כחשמלאי אך לכאורה לא היה מוסמך כדי לתקן את התקלה והוא הוציא לגמרי את הפחת בטענה שאם הוא קופץ הוא אינו יעיל. באותו הזמן שהתה האישה במקלחת והתחשמלה למוות. זהו רק מקרה אחד מתוך מקרים אחרים מצערים הנעשה בשל חוסר ידע והבנה של "החשמלאי" כביכול.

 

כוויות כתוצאה מהתחשמלות

כתוצאה ממעבר של אנרגיה חשמלית גבוהה הבאה במגע עם העור, מתחשמלים ומקבלים כוויה הגורמת להרס תאי העור. כלומר, האדם הוא מוליך שברוב גופו יש מים ורקמות המוליכות חשמל. בעת ההתחשמלות עובר זרם חשמלי מאוד גבוה בגוף המוליך שלנו שיכול לפגוע באיברים באופן קשה. כאשר הלב או המוח נפגעים האדם לא יחזיק מעמד בעומס החשמלי וימות ובמקרים אחרים העור ייפגע בצורה קשה ובדרגות שונות. הכוויות גורמות גם לפגיעה פנימית בשכבה התת עורית אשר באה לידי ביטוי בנפיחות ואדמומיות, כאבי שרירים ועצמות ובמקרים קשים פרכוסים והפרעות בקצב הלב. הסיבות להתחשמלות נובעות מחוסר תשומת לב במקרים בהם ילדים מכניסים חפץ לשקע, נוגעים בחשמל בידיים רטובות וכד'. במקרים אחרים התחשמלות תיגרם מטיפול לקוי בחשמל של חשמלאי שאינו מוסמך.

 

ביקורת של חברת החשמל

בשל סכנות התחשמלות חברת החשמל עורכת ביקורת על החשמלאים במקרים של בניית מבנה חדש בו מתקינים מערכות חשמל וצריך לעמוד בדרישות של החברה, שינוי תשתיות בבתים בהם עוברים מחיבור חד פאזי לתלת פאזי והתחברות למונה חשמל לאחר שריפה או סיבות אחרות. כל שאר עבודות החשמל אינן דורשות פיקוח או אישור מיוחד אך הן חייבות להיעשות באמצעות חשמלאי מוסמך.

 

כיצד יודעים שחשמלאי הינו מוסמך?

חשמלאי הרלוונטי לרוב האנשים הוא זה הרשאי לעבוד במתח נמוך בדירות ובתים פרטיים. חשמלאי זה חייב לשאת רישיון בדרגה 2 וגם העוזר שלו צריך להחזיק ברישיון ומותר לו לעשות תיקונים רק בפיקוח החשמלאי הראשי. הרישיונות צריכים להיות בתוקף ולכן אין זו בושה לבקש מהחשמלאים להראות רישיונות לפני ביצוע עבודות חשמל בבית. לסיכום, מלבד התקנת שקעים וגופי תאורה רק חשמלאי מוסמך מורשה להתעסק בחשמל.

 

איש שרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *