אנחנו מניחים ששמעתם לפחות פעם או פעמיים בחיים על המושג מדפסת תלת מימד. מרגע כניסתה של מדפסת תלת מימד לחיינו, מגוון תעשיות פונות אליה לשם ייצור המוני של מוצרים, וגם אנשים בודדים אוהבים להתעסק בבנייה ויצור של מודלים למוצרים שהם רוצים לפתח ולייצר לגמרי בעצמם. המדפסת התלת מימדית הביאה איתה חידוש של ממש כאשר תחום הרפואה נחל הצלחה אדירה בעקבות הדפסה תלת מימד של איברים. במאמר הקרוב נבין איך העניין הזה מתאפשר ולמה הוא הגיע לרמת משנת חיים.

 

הדפסת איברים? עד לאן נגיע?

כן כן חברים, ברוכים הבאים לשנת 2020 – השנה שבה כמעט הכל אפשרי. בכל מה שקשור להתפתחות, טכנולוגיה ועתידנות – בני האדם פורצים עוד ועוד גבולות משנה לשנה ומביאים לחיינו חידושים שמאפשרים לנו לבצע כמעט כל פעולה שמתחשק לנו לבצע.

כשמתמקדים בהדפסה תלת מימד מדובר כאן על מהפכה של ממש, היות והיא השפיעה על כל כך הרבה תעשיות ותחומים, שביניהם גם על תחום הרפואה עם הדפסה תלת מימד של איברים.

 

הדפסה תלת מימד של איברים – כל אחד יכול?

אז שלא כמו הדפסות תלת מימדיות של מוצרים פשוטים כמו כלי בית, רהיטים, בגדים, פסלים, גופי תאורה, מעמדים לאייפד או בובות לילדים שאותם כל אחד יכול לייצר לבד בבית, הדפסה תלת מימד של איברים יכולה להתבצע אך ורק בצורה מקצועית ומיומנת על ידי אנשי מקצוע. זאת, בין היתר, מהסיבה הפשוטה שהדפסה תלת מימד של איברים מצריכה שימוש ברקמות ותאים אמיתיים של גוף האדם, דבר שאליו לאדם הפשוט אין גישה ישירה או מקצועית.

 

איך עושים את זה?

כדי לתת הסבר כללי שיאפשר לכם להבין איך מתבצעת הדפסה תלת מימד של איברים נשתמש במושגים פשוטים שיפרטו לכם על תהליך ההדפסה. השיטה להדפסה תלת מימד של איברים היא שיטה שנקראת "שורה אחר שורה". אחרי שהיצרנים ממפים בצורה מרחבית את האיבר הרצוי הם מכינים חומרי מוצא לאיבר. לאחר ביצוע שני השלבים האלו, יודפסו יריעות דו ממדיות דקות שיחד ישמשו כשורות של חומר ביולוגי. כולן יחד יצרו את המבנה המורפולוגי של האיבר, בו יש צורך לשם הדפסת האיבר.

ייצור המבנה המורפולוגי הוא לא מספיק כמובן, ויש גם צורך להכין את הרקמות לתפקוד, הרי איבר שאינו מתפקד אינו יכול להיות יעיל או שימושי בשום צורה. אינקובטורים ייעודיים מאפשרים, לאחר הדפסת האיבר, לקלוט את התוצר ולהוות לו בסיס טוב לגידול. בזמן השהייה באינקובטורים אלו מתאפשר תהליך האיחוי של החומר הבילוגי – מה שהופך את האיבר ליעיל ומתפקד.

 

חלום שמתגשם

מבחינת חולים רבים שממתינים להשתלות איברים מדובר על חלום שמתגשם, ועם התפתחות התחום פחות ופחות חולים זקוקים להמתין זמן רב כדי לקבל איברים שלהם הם זקוקים.

גוף מצולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *