הארקת יסוד היא הארקה ביטחונית וחשובה שנמצאת בכל בית כיום, מתחת לקורות היסוד. הארקה למעשה מעבירה את הזרם החשמלי המיותר והעודף אל האדמה, דרך הארקת היסוד. כך נמנעת התחשמלות ושריפה, כי הזרם העודף מובל אל הקרקע ונפטרים ממנו במקום שיפרוץ דרך החשמל הביתי, ישרוף או יעשה נזקים. מדובר בכלי חשוב לבית המגן עליכם מסכנות רבות, לכן אי ביצוע נכון של הארקה או תקלה בה, הם מסוכנים ועשויים לגרור התחשמלות ולא לתפקד כביטוח מספק נגד בעיות חשמל ושריפות. לפניכם הכל על הארקת יסוד – איך זה עובד?

 

מה היא בדיוק הארקת יסוד?

הארקת יסוד היא אמצעי בטחוני למנוע שריפות, התלקחויות והתחשמלות בבית שלכם. הארקת היסוד מובילה את החשמל אל הקרקע, אל מתחת ליסודות הבית. לכן במידה ויש תקלה בהארקה נרגיש לרוב את הרטט והחשמל שמשפיע על כל תשתיות הבית והצינורות שביסודותיו. ההארקה מבטיחה בעצם שבמידה ויש עודף של חשמל או בעיה בזרם החשמלי שעלול להביא להתלקחות או להתחשמלות – הזרם העודף יועבר דרך ההארקה אל יסודות הבית והקרקע.

עם כל החשיבות שלה והדרך בה היא יכולה להציל אותנו במקרים מסוכנים ולעזור לנו – אי קיומה או פגימותה, הם בהתאם מסוכנים ובעייתיים. מערכת חשמל בלי הארקה זו מערכת חשמל שמחשמלת כל כמה זמן ולא משתלטת על ויסות החשמל באופן הראוי לשימוש בני אדם.

 

מה המבנה של הארקת יסוד ולמה היא מחוברת?

הארקת היסוד עברה גלגולים עם השנים, ולמעשה ישנם מספר דרכים לבצע אותה, כאשר כל דרך שמקשרת בינה לבין חומרים מבודדים או שאינם חשופים לבני אדם, עוזרת וטובה. בעבר הייתה ההארקה מחוברת אל צינורות המים, שהוליכו חשמל כי היו ממתכת – אך ברגע ששינו אותם לצינורי פלסטיק היה צריך למצוא פתרון אחר עבור הארקה.

לכן כיום ההארקה בבתים משומשת לרוב על ידי הארקת יסוד שמובילה את החשמל אל הברזלים ביסודות הבניין במעמקי האדמה. כדי ליצור את ההארקה, מקשרים בינה לבין קורות היסוד – הברזלים שבמעמקי תשתית הבית, ועושים זאת על ידי ריתוך. כך החשמל עובר באופן אחיד אל הקרקע, ושם נכלה.

 

מה מביא להארקת יסוד פגומה ומה הסכנה בכך?

הארקת יסוד פגומה מסכנת את כלל דיירי הבית ומכשיריו, מאחר וברגע וישנו צורך בהארקה ובהובלת אנרגיה החוצה כדי שלא תחשמל, תשרוף ותסכן את הדיירים, אלה נחשפים לסכנה גדולה. תקלות בחשמל ועודף חשמל אלה דברים שקורים הרבה וכל כלי מעט ישן ותקול עשוי לגרום לסכנה ממשיך ברגע שאין הארקה ותמיכה. הסיבות לפגמים בהארקה ותקלות בה הן רבות, למשל:

  • ריתוך פגום של ההארקה, שלא מעביר טוב את החשמל אל יסודות הבית המתכתיים.
  • ניתוק חוט ההארקה בגלל שיפוץ או עבודות בית שונות בתשתיות הבית.
  • גניבת כבלי הארקה והעלמתם.

 

מנורת חשמל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *