המעקב והבדיקות במהלך ההיריון הן קריטיות על מנת לגלות בזמן מומים מולדים כמו מום בעין של העובר. למרות זאת, לא תמיד מגלים בזמן את המומים. האם מדובר ברשלנות רפואית והאם יש מה לעשות – על כך במאמר הבא.

 

אילו מומים יכולים להיות בעיני העובר?

כ-5% מהאוכלוסייה בישראל סובלת ממומים מולדים בשל גנטיקה, היריון בסיכון גבוה, סוכרת היריון, חיידקים, בעיות בכרומוזומים, תרופות וגורמים סביבתיים. התינוק יכול להיוולד עם קטרקט בעיניים, ליקוי ראייה ואף עיוורון במידה ואין מעקב ואבחון לאישה ההרה. את המומים וביניהם מום בראייה ניתן לגלות באבחונים כמו סריקת מערכות, בדיקת מי שפיר, בדיקות גנטיות, אולטרה סאונד, בדיקת שקיפות עורפית וכיוצא בזה.

כאשר הבדיקות תקינות סביר להניח שלא יולד תינוק עם מומים. יחד עם זאת, אם הבדיקות אינן מפוענחות כראוי, נעשות בתקופה מאוחרת של ההיריון או לא נעשות כלל, יכולות להיות השלכות לכך על מצבו הרפואי של העובר. גם אם האישה ההריונית לא טופלה נכון במחלות שונות בתקופת ההיריון מדובר על טיפול לקוי שהשלכותיו קריטיות. לפיכך, מדובר על רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית של אי גילוי מום בעין העובר

הבדיקות שצוינו לעיל הן חשובות במיוחד לנשים בעלות רקע של מחלות, סוכרת היריון, גנטיקה או מבוגרות. התוצאות שלהן לא רק ישפיעו על העיניים והראייה, אלא גם על איברים נוספים. הרופא לא רק אחראי לערוך מעקב ולשלוח את האישה ההרה לבדיקות הנחוצות, אלא גם להביא בפניה את התוצאות הנכונות ולייעץ לה על הטיפול הרפואי והסיכוי של העובר להיוולד עם לקות או מום בעין.

לפיכך, יש לבצע בדיקות ראשוניות ולאחר מכן להציגן למשפחה. אם כל אלו לא מתקיימים, לאחר הלידה עלולים לבשר למשפחה שהתינוק נולד עיוור ללא כל אזהרה. לא משנה אם מדובר בעיוורון חלקי או מלא, זוהי נכות שהיה ניתן למנוע או להחליט להפסיק את ההיריון בשלביו המוקדמים.

 

מה לעשות במקרה של רשלנות רפואית לעין של העובר?

חוסר הידע והיכולת להחליט אם המשפחה רוצה תינוק עיוור יכולה לגרום לעוגמת נפש רבה. מעבר לכך מדובר על טיפולים לכל החיים, מוסדות חינוך מיוחדים, אשפוזים, ניתוחים כמו השתלות קרנית, אביזרים, סיעוד וכיוצא בזה. ההתמודדות של המשפחה במצבים כאלו היא קשה פיזית ונפשית ואף עולה לא מעט כסף במיוחד עם בבגרותו הילד יצטרך לעבור טיפולים מיוחדים שאינם בסל או להשתמש בעזרים מיוחדים כדי לנייד את עצמו.

במילים אחרות, מדובר על מוגבלות תפקודית המקשה מאוד לנהל חיים תקינים בעיקר במשפחות עם יותר מילד אחד. לפיכך, מה שיש לעשות הוא לפנות לעורך דין רשלנות רפואית על מנת להגיש תביעה משפטית ולקבל פיצוי. הקליקו לקבלת מידע נוסף על תביעת רשלנות רפואית.

תינוק מחזיק יד של ההורה
תינוק מחזיק יד של ההורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *