תולדות המחול
הדפס כל המאמרים

כוריגוס (choregos) הכוריאוגרף הראשון מלך השיכורים - מאת ירון מרגולין

על הכוריאוגרף הראשון - משיכרון לסדר ולפריקתו ביצירתיות ייחודית שכוללת וירטואוזיות אישית. ירון מרגולין מתבונן בראשיתה של הכוריאוגרפיה. 508 לפנה״ס.

 

 

כוריגוס (choregos) הכוריאוגרף הראשון וראשית הריקוד המאורגן.

 
בתחרות דיתיראמבוס בשנת  508 לפני הספירה ביוון העתיקה פעל לראשונה (ככל הנראה) אדם בשם כוריגוס (choregos).
 
 אתונה הפכה דמוקרטית באותה שנה -508 לפנה"ס, בד בבד החל המחול להתארגן. הוא עבר מריקודי שיכורים בתהלוכה של מופקרים פורקי רסן ששרו, רקדו ונשאו אברי מין זכריים (פסלי פאלוס) בידיהם ברחבי אתונה - (לציון חגו של אל היין דיוניסוס) לתבנית מאורגנת בה היחיד יכל לבטא עצמו בסלטות נועזות ופעלולי אקרובטיקה.
 
הרקע לצמיחת המחול ב״דיוניסיה״. פסטיבל קבוע שנחגג באביב, ובחורף (ראה להלן) לכבודו של האל דיוניסיוס. מדובר בארוע שהיה שווה בחשיבותו לתחרויות האולימפיות – חגיגה חילונית לתפארת עוצמתו וגדולתו של האדם. 
 

באלאותראי (Eleutherae), עיר שבחבל אטיקה, בחורף, בחודש פוסידאון (מקביל בערך לחודש דצמבר) נחוג הפסטיבל ב"פומפה", תהלוכה שכללה עם הזמן תחרויות של שירה וריקוד, ומקהלות.

מאוחר יותר, באתונה התקיים פסטיבל נוסף שהיה לדיוניסיה העירונית (הדיוניסיה הגדולה). פסטיבל זה התקיים כשלושה חודשים אחרי הדיוניסיה הכפרית, במהלך חודש אֶ‏לאפבוליון (מקביל לסוף מרץ תחילת אפריל), חגיגות סוף החורף וההתנצלות של האתונאים בפני האל דיוניסוס.

 

 

וזה סיפורה של ההתנצלות: 

בני אלאותראי (עיר באטיקה) הביאו מתנה לאתונה - פסל של דיוניסוס, אשר נדחה על ידם. דיוניסוס זעם והעניש את האתונאים בדֶ‏בֶ‏ר, שנרפא לאחר שאזרחי העיר יצאו בתהלוכת שיכורים שנשאו אברי מין זכריים בידייהם. (ראה/י גם).

ברבות הזמן התפתחה מתהלוכה זו ״פומפֶ‏ה" (תהלוכה - πομπή - Pompe) -  - צעדה המונית לעבר תיאטרון דיוניסוס שעל המדרון הדרומי של האקרופוליס. במהלך התהלוכה טוהר התיאטרון על ידי הקרבת חזיר והיה מוכן להצגות.

בהמשך החגיגות נערכה תהלוכה נוספת בה החלה אמנות הכוריאוגרפיה. הצעדה הזו מכונה: ״קומוס" (komos) מעין שחזור לצעדת אברי-מין זכריים (שגולפו מעץ או נחושת). הצעדה כללה ריקדים ושירה. התנהלה בהפקרות ברחבי אתונה. הצועדים שילבו אלתורים סאטיריים וולגריים למדי שכללו לעתים תחפושות של בעלי חיים. 

כנראה שהמיוחד הפך לשכיח ואיבד מערכו עד שהוחלט לשים לדבר גבול ולסדרו והחל משנת 508 (שנת הדמוקרטיה באתונה 508 לפני הספירה) הוחלט לארגן סדר ב״קומוס״.

למארגן הסדר נבחר אדם בשם כוריגוס (choregos). כריגוס בחר לסדר את סצנות שירי ההלל לדיוניסוס (הדיתיראמבוס) על במה עגולה (אורכסטרה). המיוחדות והנועזות, האהובות על האל זכו לעידוד והכרה. הוענקו פרסים למנצחים שעמדו במבחן ה״חידוש״. האקרובטיקה החלה להיכנס אל המחול והוירטואוזיה של הרקדן נולדה.

 

 

תחרות אמנותית שבה החלה להיווצר גישה בימתית חילונית בתיאטרון התקיימה כשלושים שנים קודם לכן, תחת שלטון הטיראן פזיסטראטוס (בשנת 534 לפנה״ס Pisistratus). ההתחלה לא הייתה בריקוד אלא בהופעת שחקנים שהעלו טרגדיה, התיאטרון השתנה והיה מדרמה פולחנית שכללה דיאלוגיים ושירים שלובים בתוך פולחן דתי לאמנות חילונית. המנצח הראשון בתחרות זו היה תספיס, והוא זכה. הכוריאוגרפיה החלה מאוחר יותר בשנת 508 לפנה״ס. 

ככלל האל דיוניסיוס אוהב את הנועז, האחר והמיוחד. דיוניסוס הוא אל פריון של יוון הוא בא מתחום החקלאות – ואחראי על הגפנים והיין, בהקשר זה גם ליצירה וגם ליצרים. הוא אל השמחה שמצד אחד יוצר את היין, השכרות ופריצת הגבולות אבל בקוטבו השני דיוניסוס אוהב את פורצי הדרך ותומך בייחודי. דיוניסוס אוהב את החדשני ומוכיר את האחרות שמצויה בתוך האדם. דיוניסוס מעודד וקורא לאחרות לצאת החוצה ולעיתים הוא משתמש לשם כך בהשראה, לעיתים באימון מפרך ויש שבאכסטזה, בשגעון ואם אין ברירה אז גם בשכרות. השתייה משחררת וכשהאדם מאבד את האיזון השתייה גורמת לו גם להפר את הסדר, דיוניסוס נהנה מזה. ככלל הוא מעדיף את היחיד והמיוחד גם את  חסרי הזכויות, ולכן נתפס כמגן הנשים והאמנים ואוהד הרקדנים.
האמנות החילונית נוצרה, במסגרת של תחרות. התפתחה גישה דיוניסית שטיפחה את הייחודי שמחזאים החלו לייצר בתחרויות. מכאן התנתק התיאטרון מהפולחן, והריקוד הלך והתנתק מהתיאטרון בזכות אדם מארגן ומסדר בשם כרוגוס שהיה למעשה הכוריאוגרף הראשון ואמנות הסדר של התהוללויות השכורים נקראת על שמו.
 
 
 
הרקדנים היו חובבים והריקוד היה בשרות האל. יחד עם זאת התפתחה ביוון גם אמנות ריקוד מקצועית. באותם זמנים הרקדנים היו עבדים, בעיקר גברים, אם כי ישנן עדויות למחול של נשים. גברים רקדו עם גברים ונשים בחברת נשים. לא היו מחולות משותפים. הריקודים היו מאורגנים בתבנית. היוונים אהבו לרקוד והיו ריקודי פולחן, ריקודים קומיים, ריקודי מלחמה וריקודי חתןנה. 
הרקדנים הופיעו כבידור וחלק מהסעודה. במופע שולבו חישוקים והם פתחו יכולות אתלטיות שכללו סלטות באויר. כמו כן התקיימו דרמות תנועיות על ידם סצנות מימטיות קצרות המתארות את חיי האלים. בראיה לאחור נראה שהבאלי שביסוד הבאלט הקלאסי באיטליה ובצרפת יונק השראה מפולחני דיוניסוס (מחול תנועי הכולל אקרובטיקה) וסצנות מימטיות המתארות ספורי תככים ואהבה.
 
 
 
הכורגוס היה מאוחר יותר בעל תפקיד שבאחריותו ניהול תצוגת הרקדנים: עריכת חזרות, אחריות על התלבושות, שכירת מומחים לשפור הנראות של הקבוצה וארגון המזנסצנה.
 
 
 
 
 
הערות הקוראים על כתבה זו ברשת החברתית.
 
1. הפוסט:
 
מילה כוריאוגרף לקוחה משמו של בחורציק נמרץ, שכנראה לא אהב כמוני את האלכוהול. קראו לו כוריגוס. וכשכל שיכורי אתונה יצאו בתהלוכת נפנופי דגלים ושאר חפצי פולחן גם אולי בקבוקי ויסקי משובח - טוב, אוזו... הוא נשאר מפוקח אחרת אין להבין למה הרעש שהם עשו וגם קצת השתוללו. אולי שברו לו את ראי הצד במכוניתו - עיצבן אותו.
כל זה קרה בחג היין והסליחה חגו של דיוניסוס. באתונה לפני 2523 שנים ועוד כמה ימים.
נו, אה אז מה. זהו:
דיוניסוס לא אהב שורות, גם לא קונפורמיזם והשתקת המיוחד. אבל, לא בגלל זה אסור לשתות בארצנו, למרות שלהיות מיוחד כאן אסור אבל זה כבר קשור בכך שאין כניסה לדיוניסוס ... אצלנו.
טוב נמשיך, אפילו את כוריגוס דיוניסוס הזה טיפח, בגלל שהוא היה אחר, ומיושב בדעתו ואולי קצת יקה, או יפני אבל חדשן ועם רעיונות מענינים. כוריגוס היה בחור אחר ושונה ודיוניסו, כעקרון אוהב את האחרות, את החדש את זה שרץ קדימה ומשכלל.
אז הוא הסכים שכוריגוס ישתלט קצת על הבחורים השובבים של אתונה. ולסדר שעשה שם קוראים עד היום על שמו כוריאוגרפיה...
עוד על כך, תקראו במאמר שפרסמתי בנושא זה היום בישראלדאנס:
 
2. הערות:
 א' פימה במאי תיאטרון ומחזאי - ירון, כורגוס זה שם של תפקיד, לא שם פרטי. לכל מופע בדיוניסיה היה כורגוס. שהיה גם מפיק, גם במאי, גם כותב ועוד... (Efim Rinenberg).
 
תגובה:  Efim Rinenberg יש על זה גרסאות שונות.
בהחלט קיימת סברה שמאוחר יותר היה זה שם של תפקיד. אבל ישנה סברה שההתחלה היה באדם שזה היה שמו.
פעם האחרונה שפגשתי בו הוא היה כל כך שתוי שאי אפשר היה לדבר איתו, בכל אופן אימצתי את הדעה שהיה זה שם של אדם משום שהדבר סביר ובמקרים רבים שמו של האדם התקבל כשם למונח או מושג - סנדויץ למשל...
אבל הערתך במקומה ובהחלט אפשרי שהצדק לגמרי אתך.
נשתה וודקה, ומי שישתכר אחרון - יוכרז כצודק...
 
ב' רפי אשת -  The word choreography literally means "dance-writing" from the Greek words "χορεία" (circular dance)
מוזר שבעברית לא מצאתי את ההסבר למילה...
זה מזכיר מניפולציה וכירופרקטיקה - שתיהן בעלות אותו מובן - פעולה עם היד לשינוי תנוחה .
(Rafi Eshet)
תגובה:  ישנה גם מילה ביוונית שמשמעה להעניק היא זהה למונח כוריגוס, אולי הצליל שלה אחר, אני לא דובר יוונית בכל אופן מעניין שהמונח לכתוב ריקוד, לסדר פורענות ולהעניק ביוון ישבו תחת שורש דומה כוריגוס. הערה מרתקת רפי אשת Rafi Eshet אני נהנה לשחק במונח שהצעתה ונוהג לאמר- הריקוד שכתבתי. רבים שואלים האם אני כותב אותו קודם על הנייר.
כל הכבוד רפי/ אתה מעמיק ! (ירון מרגולין)
 
מומלץ לעיין גם במאמר מאת סלמה ג'ין כהן
 
..." בדיתיראמבוס - מופע בשיר ובמחול שבוצע בפסטיבל האביב לכבודו של דיוניסוס . בתחילה היתה הילולה זו פראית ומאולתרת , אך עם הזמן היא הוסדרה בדפוסי פולחן קבועים יותר ושולבו בה שירים ומחולות שחוברו מראש . בשנת 508 לפני ספירת הנוצרים נחנכה תחרות דיתיראמבוס . את הקבוצות המשתתפות בתחרות אימן כורגוס (מקור המילה " כוראוגרף ") והן הציגו בא ו ר כ ס ט כ ה - ( opxncrrpa ) משטח ריקוד עגול באולם פתוח תחת כיפת השמים את יצירותיהם. קהל הצופים והפרסים שהוענקו לצופים הביאו להתגברותן ההדרגתית של המורכבות ושל הווירטואוזיות של הריקודים . בד בבד התפתחה במסגרת החג הדיוניסי גם דרמה מדוברת , וגם בה היו זמרים רקדנים , שהופיעו כמקהלה המגיבה לעלילה ומפרשת אותה בתנועות מסוגננות וסימבוליות שנודעו בשם כירונומיה" ... סלמה ג'ין כהן,  חול כאמנות במה (אסופת רשימות על מחול, מ-1581 ועד ימינו) , הוצאת אסיה, תש"ע - 2010, עמוד: 11, 12.