תורת חמשת המעברים הסיניים

להלן פרק מתוך החלק החמישי של המבוא לספרו של ירון מרגולין בשם “מיתוסים ודמימות / אימון אסטרטגי בתחומי החיים האישיים, זוגיים, מיניים, אמנותיים, עסקיים ובריאותיים”. תורת חמשת המעברים הוא קטע מתוך חיבור רחב מאת ירון מרגולין הדן ב”תורת הטיפוסים – והיחיסים בין אופי, מזג, גוף ונפש”. חיבור זה הוא חלק חמישי של המבוא שהוזכר לעיל. ככלל הספר מתאר את תורת הנפש של האדם הבריא כולל הגדרת הנפש מימי הקדמונים ועד ימנו ומתיחס אל המערב ואל המזרח. הספר מתמקד בתחום האדם הבריא ומסביר את דרך עבודתו היחודית של מרגולין בתחום הטיפול והאימון האסטרטגי בשיטחי חיים אישיים, מיניים, זוגיים, עיסקיים ובריאותיים.

תורת חמשת המעברים, האלמנטים או חמשת הפאזות

התיאוריה של חמשת האלמנטים מכונה גם חמשת התהליכים (Wu Xing) או המהלכים, בתקופת שושלת האן B.C-.220 A.D.the Han Dynasty206 206 לפנה”ס עד) בשנים 220 לספירה החלו לפתח ולארגן את התרבות ולתעד את אוצרות האמנות הסינית גם לפתח את מערכות ההשקיה ונתיבי המים המסחריים ולדבר על תעלות זרימה אנרגטית בגוף ועל איחוד בין שיטה המבוססת על שמונה הרוחות בשמיים [שמזכירות את שמונה הטריאגרמות של ה אי צ’ינג – ספר התמורות (I Ching)] וחמש איכויות אנרגטיות: רוח, לחות, יובש, חום וקור. איכויות אלו מכונות גם אקלימים. מדובר במערכת שזורמת באופן מעגלי וכל המאורעות בטבע פועלים בזרימה דומה וקבועה. שאיפתם מתמדת לשמור על אופי קבוע ולהגיע לאיזון עם הלהט שדוחף אותם אל השינוי. כשהאקלים הפנימי מתפרץ הוא בהחלט יכול להשתלט על סביבת הגוף, להיות זרז לתופעה פתולוגית ושורש של חוסר איזון. הוא יכול להיות מנוגד למזג האוויר בחוץ. למשל תושב הערבה יכול לחוש שגופו רטוב גם כשהערבה יבשה או תושב מגדל שמס יכול לחוש חום על הר חרמון בשלג החורפי. הוא יכול ליצור הצטמקות או קמילה שעה שסביבו הכול שופע.
הרוח נקשרת בשינויים פתאומיים, מהירים ותופעות בלתי צפויות, חודרת דרך ה”סדקים” ומפריעה את מקומם של הדברים. גחמות ודיסהרמוניה נקשרים באיכות זו, גם סחרחרות, עצבנות, חוסר תיאום בין דברים. תחושת כאב בעור, גרוד, רגישות שרירים וכאב נודד אופניים לאיכות ה”רוח”. הרוח נקשרת עם יסוד העץ ועונת השנה שמיוחסת לה היא האביב זאת בשל השינוי הפתאומי שעובר הטבע אחרי החורף.
לחות נקשרת בהצטברויות, כובד, ישנוניות ואדישות, נמשלת לביצה, אויר עומד, כבד, דומם הוא תופעה של לחות או רטיבות. זיעה דביקה של העור, בצקת תת-עורית, תחושת כבדות והרדמות אברי גוף. בדרך כלל הלחות מופיעה ביחד עם איכות הקור, נקשרת עם יסוד האדמה.
יובש נקשר בהצטמקות וקמילה נמשל לשלכת הסתיו, חסר יסוד שמחליק את הדברים כמו שמן במנוע. יובש בשיער, ציפורניים ובעור גם צואה יבשה ועצירות נקשר עם איכות זו גם זיעה רבה, שלשולים והשתנה מוגזמת. ההצטמקות נקשרת עם אלמנט המתכת והסתיו. בדרך כלל היובש מופיע עם איכות הרוח והחום.
חום נקשר עם הרחבת הפעילות, תאוצה. דלקות, אדמומיות, נפיחות, יבלות ותחושה של חום מוגבר נקשרים באיכות זו גם צימאון, הצפה של אדרנלין, אלכוהול קשיי השתנה, הזעה (הזעה בשל חום נקשרת עם הינג, גם עם פעילות פיזית והתרגשויות: כעס, מבוכה שיוצרים אדמומיות בפנים) אי שקט וסלידה ממאכלים חמים ומאקלים חם. עונת הקיץ ויסוד האש נקשרים עם איכות החום. קור נקשר עם האטה ודיכוי של פעילות גם עם לחץ מתמשך, מחלה ומחסור בתזונה. עור ‘אווז’, תחושת קור, סלידה מקור ותשוקה לחום וקרישי דם שיכים לקור. עונת השנה שנקשרת באיכות זו היא החורף והיסוד מים. גישה זו מוסברת ב”קיסר הצהוב” על-ידי צ’י פו שאומר שכאשר חודרות האנרגיות השמימיות לגוף עליהן לגעת בחמשת האלמנטים, שאותם הן יוצרות, בכדי לחולל מחלות. כל זאת תוך מעבר מאנרגיה פחות דחוסה אל אנרגיה דחוסה יותר. גישה זו מתייחסת אל האדם כחלק קטן בתוך מרקם אינסופי של אנרגיות המופיעות בעולמנו בחמישה שלבים. חמישה שלבים אלו מצינים השתנות בטבע, ביקום ובמקביל גם בחיי האדם. כשהאדם הוא שמעביר בגופו אנרגיות שמימיות והופכן לאנרגיות ארציות. הבסיס לתהליך זה נמצא בתורת ה YinYang (ין וינג). בתוך אלמנט הין וה –  שמוגדר כאלמנט מופנם ומוצל מזהים שני טיפוסי יסוד (מים ומתכת) וכן במרחב הינג שמוגדר כאלמנט מוחצן ומואר מזהים שני טיפוסי יסוד נוספים (אש ועץ). טיפוס חמישי הוא טיפוס מעבר דו-מיני שמכונה אדמה. על-מנת לעקב אחר צורת המחשבה הזו יש לשים לב לגישה הפילוסופית שנמצאת ב”מיתוס” בפרק שמיועד לו: מצד אחד, הוא פילוסופיה שדרכי המשגתה שונים, לא זכריים אלא נקביים ומצד שני להלך החשיבה הסיני שהוא אקלקטי, תנועתי ואסוציאטיבי. על-פי גישה זו היסוד החמישי – המעבר מתקשר עם רוב אנשי סין של אותה תקופה שהיו אז כהיום איכרים וחיו בקשר מתמיד עם האדמה. עונות השנה והטבע נהירות להם. הם חשו כדברי גלעד שדמון [ראה שדמון גלעד ‘הזרימה ההמחומשת, (חמשת האלמנטים)’, ללא תאריך הוצאה לאור ושם ההוצאה]. , “שהאדם, אחד הוא עם הטבע, ולכן חייב לפעול על פי חוקיו (שם, עמ’ 18). או כדברי ה Nei Ching -“הזרימה התמידית של חמשת האלמנטים מביאה הרמוניה וסדר לעולם”.( Nei Ching 136) מכל מקום יסוד האדמה, קרוב אל רוב – עמ’ האוכלוסייה החקלאית ונחשב כיסוד שנמצא באמצע הוא לא ין ולא יאנג. מאחר שאנרגיה זו מאופיינת כמעבר היא נמצאת בעשרת הימים האחרונים שבכל אחת מעונות השנה. האדמה היא האנרגיה שממירה כל דבר שמקורו מחוץ לגוף האדם לחומרי הזנתו – היא נקשרת במערכת העיכול, מערכת הזיכרון ומאפיינת במרכזיותה. כל הדברים שנמצאים במרכז העניינים או במרכז תשומת הלב, כולל הכריזמה האנושית או האגוצנטריות הם תופעות של אנרגיית היסוד “אדמה” על-פי תיאוריה זו.
חמשת השלבים שחמשת המהלכים ממונים עליהם הם: לידה, צמיחה, בגרות, דעיכה ומוות. מהלכים שנמצאים ומסבירים את הפעילות ההדדית המתרחשת בין האדם לסביבתו. חמש הפאזות זורמות במערכת מעגלית, אך הן שומרות על אפיונם הייחודי. הן מתקשרות גם אל חמש עונות השנה הסיניות, לכווני המצפן (צפון, דרום, מזרח, מערב ומרכז), לרגשות, צבעים, קולות טעמים ואברי גוף ומכאן שהם מאפשרים להכיר את הדפוס שהאדם שייך אליו.
תיאוריה זו השתרשה כאמור בתורה שעומדת מאחורי הרפואה הסינית (שיטה רפואית, שהתפתחה בסין העתיקה, ידועה גם בשם רפואה סינית מסורתית, מסתמכת על שיטת חשיבה ועיסוק ולא על הנוהג הרפואי שמקובל כיום בסין – על-פי הארייט ביינפלד ואפרים קורנפולד ]1995) “בין שמים וארץ / מדריך לרפואה סינית” – תורגם מאנגלית על-ידי טובה קונפורט-שטרנפלד עמ’ 470] , מאז הופעת “הקיסר הצהוב”.
הבנת האופי שהאדם משתייך אליו: אדם בעל אופי של אדמה, עץ או אדם בעל אופישל מים וכו’ , אפשר לדעת ולהבין את המטרות שהאדם קובע לעצמו בחייו, את הסיכונים שהוא יכול ומוכן לקחת על עצמו ואת העמדות שמאמץ כלפי נושאים, אנשים ואירועים שונים.
אדם שאופיו אדמה נהנה לעמוד במרכז העניינים, עמדותיו ניאוטרליות, יש לו זיכרון טוב והוא אדם שמקרין סביבו חום אנושי, הוא בעל דמיון. סביר להניח שיהיה איכר, או טבח, תזונאי, טועם יין ואדם אוהב שירה או זמר. שונה ממנו יהיה זה שאופיו נשלט על-ידי אנרגיה שמכנים “עץ”. ההתפתחות והצמיחה אופינית לאדם כזה, הוא בעל חזון, בטחון עצמי, כושר החלטה ורואה למרחוק, יש לו קו אסטרטגי טוב ויכולת תכנון. אדם דינמי, פורץ קדימה, מנהיג בעל יכולת להתחיל בכל פעם מחדש ובצורה רעננה. הסינים השוו אדם זה ל”ממטרה אנרגטית”. נחוש בדעתו שמח וכעסן, התקופה המתאימה לו היא האביב, הוא אוהב אוכל חמצמץ. אדם זה יכול להיות גנרל, מנהל כללי, אמן ופילוסוף.
תפיסות האופי האלו מלמדות גם על סימפטומים מסוימים שנקשרים בכשל אנרגטי של אותו טיפוס, למשל עץ בעל אנרגיה נמוכה יהיה מבולבל, חסר בטחון עצמי, אימפולסיבי ואין לו ראיה ארגונית או קו אסטרטגי. אם הוא חולה הוא נפגע בדרך כלל במערכת הכבד: כבד, כיס מרה, עיניים, ציפורניים, אברי המין החיצוניים, כפות ידיים וכפות רגליים, שרירים, גידים, במחלה ובעיקר בהחלמה: האופי מלמד היכן ישנה או היכן צפויה להימצא התנגדות. התנגדות זו שבה ומתורגמת לאופי האנרגטי שלו. זו התנגדות של אנרגיה או מה שהסינים מכנים אנרגיה כבולה הנמצאת באופי הכבול (ג’יטסו , הערה: ג’יטסו – עודף מלמד על עוצמתה של פתולוגיה. בהשוואה עם הכוח הטבוע בגוף באמצעות נוכחותם של סימפטומים ותכונות המצביעים על עודף ומחסור מגלים את העודף. העודף מפנה אותנו אל השפעות חולניות מזיקות כמו הצטברות חריגה של לחות ודם או של אנרגית החיים שמכונה צ’י גם אל השפעה מזיקה של אקלימים והרגשות המנוגדים. עוד על כך ראה בפרק “שמונה העקרונות המנחים” מתוך הארייט ביינפלד ואפרים קורנפולד )1995) “בין שמים וארץ / מדריך לרפואה סינית” – תורגם מאנגלית על-ידי טובה קונפורט-שטרנפלד עמ’ 99-100. ) והיפוכה ילמד על העדר אנרגיה, ריקנות (קיו).

חמשת הטיפוסים או המהלכים הסינים הם כלי קטלוג ואבחון של תופעות. הוא מסייע להסביר ולהבין את תפקודי הגוף והנפש, במקביל לתופעות וחוקי הטבע הידועים לנו. לשם כך תיאוריית חמשת המעברים מוסיפה ומזהה כוחות במסגרת היקום, כוחות אלו הם של מערכות גדולות יותר וקטנות יותר, מתכווצות ומתרחבות, פועלות זו על זו ומולידות זו את זו. רצף זה הוא יחסי וכולל צורות דחוסות ומוחשיות: ין מצד אחד וינג מצד שני. כוחות אלו נספרים כך שהיסוד המכונה מים הוא זה שמוליד את היסוד שמכונה עץ. על-פי גישה זו המים הם ההורה, או האם של אנרגית העץ. בהמשך ההורה אמור לגונן, לסייע ולעודד את הילד – לכן אם התהליך מתהפך והילד, כאן העץ מעודד את ההורה – מים התופעה מובילה למצב שלילי, להתרוקנות אנרגטית ומלמדת על מחלה. כך הרופא הסיני יכול להסביר התרוקנות אנרגטית של מנהיג כריזמתי שעה שנדרש להבין את נבכי הנפש הדואבת של אחד מפיקודיו. הבנת נבכי הנפש נתפסת כאנרגיה של מים. תכונת החלחול והכניסה למעמקים אינה אופינית לטיפוס העץ ודרישה זו כאמור מרוקנת אותו – מבלבלת אותו ומציפה אותו ברגשות תסכול וכעס. כך מזהים חמישה כוחות וביניהם מערכת יחסי הורה, ילד שהם מצינים חמישה יסודות: מים, עץ, אש, אדמה ומתכת. בהמשך מפרטים גם את מערכת היחסים הרחבה של סב ונכד, אם המים הם ההורה של העץ והעץ הוא ההורה של האש הרי שהמים הם על-פי גישה זו הסב של האש. מים בבואם אל האש מכבים אותה. מערכת זו מתפרשת כאן כמערכת דורסנית והורסת.
לכל אחד מהיסודות אופי ומזג משלו. כל אחד מהמהלכים כאמור מייצג תהליך – מתחילתו ועד סופו, מזהים תהליכים תומכים, מקשים או מגבילים והורסים דבר נוסף הוא בקשר שבין האלמנטים וגוף האדם כל אחד מהיסודות מייצגים גם מערכות של אנרגיה הזורמת בגוף האדם במסלולים קבועים ומכונה מערכת איבר. מערכת זו מכונה תעלות, מרידיאנים והיא המשמשות ברפואה הסינית. איבר כאן הוא לא רק המבנה האנטומי של אבר הגוף: ריאה, לב, שריר, עצם, כיס מרה או כבד, אלא כלל הפעילות סביב אבר הגוף, כולל תעלות זרימה אנרגטית ורקמות שונות. למשל, הלב הוא מערכת שכוללת את אבר הלב עצמו, המעי הדק, וכן את התעלות הנקשרות באברים אלו:
מים – מסמלים ביסוס ותגבור.
עץ – התרחבות וקבלה.
אש – השלמה והגשמה.
מתכת – צמצום ותגבור.
אדמה – יציבות ואיזון.
מים ואש הם קטבים מכווצים ומושכים אל המרכז כשהמתכת והעץ מרחיבים ויוצרים את התנועה הסיבובית. [ראה, הארייט ביינפלד ואפרים קורנפולד )1995) “בין שמים וארץ / מדריך לרפואה סינית” – תורגם מאנגלית על-ידי טובה קונפורט-שטרנפלד: וכן שדמון גילעד “זרימה מחומשת”). ] .
דרך אחת ליישם את תיאורית חמשת המעברים היא בתחום הרפואי – משווים חולי מסוים עם תורת הטיפוסים – על-פי שיטה זו כשאדם פונה לטיפול אין המטפל יודע לאיזה טיפוס לשייך אותו – המכאובים מהווים את הבסיס להגדרת הטיפוס שאליו הוא שייך. אם הכאבים שייכים למערכת האיבר שבה מזהים סימפטומים רבים, סינדרום הווה אומר שהם כעין שם נרדף לקבוצת הטיפוס שהאדם נמנה עליו. לדוגמא, אם מזהים סימפטומים השיכים למערכת העץ, האדמה או למערכת אבר הכבד, אנו מדברים על טיפוס העץ כך הדבר לגבי טיפוס אחר, אם אנו מזהים שרוב הסימפטומים בחולה מסוים שייכים אל מערכת אבר הכליה KI כלומר אל מערכת אבר שכוללת את הכליה עצמה אבל נקשרת באנרגיית המים הרי שאנו מדברים על טיפוס מים.
תיאוריה זו התפתחה כאמור לפני כ -2200 שנים, בתקופה בה החלו להבין את תהליכי הטבע ואת הקשרים הקיימים בטבע ובאדם. התפתחות זו נבעה מתוך התבוננות בסדרי הטבע ומתוך ההבנה, שהחוקים לפיהם פועלת המחזוריות בטבע שהיא גלויה לעין, חלים גם על תופעות פנימיות ולעיתים סמויות, חלקן כאמור מתרחשות בגוף האדם עצמו. חמש איכויות עומדות בבסיס כל תופעה מחזורית בטבע ובחיי האדם. חמש איכויות אלו מיוצגות על ידי חמישה מהלכים אנרגטיים (אלמנטים) מן הטבע המסמלים חמישה טיפוסים, המשויכים לחמשת היסודות: אלמנט העץ, אלמנט האש, אלמנט האדמה, אלמנט המתכת ואלמנט המים. כמו כן, הם מסמלים תהליכים שונים.

טיפוס אלמנט העץ

מפקד צבאי, אסטרטג הן דמויות שמגלמות באופיין את הטיפוס שאלמנט העץ שולט בו, גם החלוץ המכה בשממה במטרה לפרוץ יסוד חדש, לעמוד בפני אתגרים ולהתגבר על מכשולים. העץ מסמל תקופה של יצירתיות, דינמיות, פריצה וצמחיה כמו למשל לידה. מהלידה עד ההתבגרות. רגש: הרגש שמאפיין את אלמנט העץ הוא הכעס. רוב האוכלוסיה מאופיינת כטיפוס אלמנט העץ או חלק מהאלמנט בא לידי ביטוי אצלם. באלמנט זה מבדילים בין אנרגית הין והינג. מערכת אבר הכבד ינית ((Yin. ומערכת אבר כיס המרה ינגית (Yang).
הכבד נמשל למפקד, המנסח תכנית פעולה ותכסיסי מלחמה הוא כוח הפעולה. הכבד הוא איבר מלא בדם, נמצא בחלל הבטן העליונה מצד ימין, מתחת לסרעפת. בדרך כלל כולו מכוסה על-ידי הצלעות. אל הכבד נכנס דם עורקי מעורק הכבד ודם ורידי מוריד השער. דם משותף משניהם זורם לתעלות העוברות בין תאי הכבד. בתעלות אלו מתערבב הדם העורקי והדם הורידי. (דם ורידי יוצא מהכבד דרך וריד הכבד.). תאי הכבד באים במגע עם הדם המעורב ומבצעים במרכיבי הדם פעולות שונות. הם שמיצרים את מיץ המרה ומפרישים אותו דרך צינור המרה לתריסריון. תפקידים נוספים: יצור חלבונים רבים שנמצאים בזרם הדם, ביניהם חלבונים שמשמשים בקרישת דם ומונעים דימום, נטרול רעלים והפרשתם למרה – משמש כמסנן לדם, מיצר גלוקוז בזמן צום ושומר על רמת סוכר קבועה בדם גם ללא הספקת גלוקוז מהמזון. הכבד לא מייצר את תאי הדם האדומים, אלא במצב של חוסר חמור בתאי דם אדומים.
כיס המרה מקבל את ההחלטות וממונה על בהירות הרגש והמחשבה הוא כוח ההחלטה. כיס המרה הוא איבר חלול בנפח 50 סמ”ק, בעל דופן שרירי המשמש כמאגר מרה. הוא צמוד לכבד, מאחור וקצהו בולט מתחת לכבד. בין הארוחות הכיס מתמלא מרה וכשמזון מגיע לתריסריון הוא מתכווץ ושופך אליו את המרה. מיץ המרה מכיל:

1. חומר בסיסי; אנזימי העיכול לא מסוגלים לפרק מזון חומצי, החומר הבסיסי משמש לשם סתירת חומציות המזון שבא מהקיבה על-מנת שיעוכל.
2. מלחי-מרה הדומים בפעולתם לסבון ועוזרים בתהליך פירוק השומן. הופכים אתגושי השומן לטיפות שומן זעירות.
הצבעים המאפיינים: ירוק.
עונת השנה: אביב.
חלק היום: בקר, שחר.
כוון: מזרח.
כוכב: צדק.
טעם: חמוץ.
חוש: ראיה
חלק בתהליך: התחלה.
טיפוס אלמנט העץ:
“טיפוס” אלמנט העץ הוא בדרך כלל בעל מבנה גוף רזה, צר ומאורך. כתפיו רחבות יחסית, פניו משולשות והעור מתוח, גבו ישר וחזק ויש לו גידים חזקים וגמישים. בדומה לעץ שנמצא כל הזמן בתהליכי גדילה, כך גם “טיפוס” העץ: הוא יצירתי מאוד ומוכשר בתחומי האומנות והמדע. “טיפוס” העץ הוא “איש עבודה” פיזית בעיקרה, על נטיה לדאגנות חלקן מוגזמת והוא מהיר חימה והתלהבות. האיבר הדומיננטי אצלו הוא הכבד, הקשור לרגשות מוחצנים ומודחקים כאחד. קל לו להתחיל דברים חדשים. פוחד להיות מגורה.
סימפטומים בהעדר אנרגיה
קיו (חוסר אנרגיה) בכבד: קטיעה בתכנון, שיעמום, רוגז וחוסר סבלנות, ריצוי האחר, חולשה במפרקים, עיפות כרונית, סחרחורת, גידים נוקשים, אימפוטנציה. קיו (חוסר אנרגיה) בכיס המרה: קבלת החלטה חפוזה, תחושת לחץ מתמשכת, אי-שקט פנימי וקופצנות, העדר אסרטיביות. תחולשת שרירי ערובת העין, עצירות, שלשול, חיוורון, עליה לא מוסברת במשקל, נוקשות וכאב במפרקים. המקצועות המאפיינים את “טיפוסי” העץ הם: אומנות, ספרות , עיצוב אופנה, רוקחות, דוגמנות, פיסול, ציור, נגרות. יסוד העץ מזין את יסוד האש.

טיפוס אלמנט האש

אלמנט האש קשור לבשלות, פריחה, הישג ושיא האקטיביות. התקופה בחיינו שמאופיינת על ידי אלמנט זה, היא תקופת ההתבגרות. בני הנוער מאופיינים על-ידי אלמנט האש: השתוללותם של הורמונים, חייהם התוססים והשתנות הגוף על התהליכים המואצים שקשורים בחייהם בשל התפתחות פיזית ונפשית. לכל תהליך יש התחלה שיא ודעיכה, האש היא שיאו של התהליך, ההישג והמלאות ובשל כך מתקשרת עם גיל העמידה. רגש : שמחה, רוב האירועים וההתכנסויות החגיגיות באוכלוסיה מאופיינות כטיפוס אלמנט האש או חלק מהאלמנט בא לידי ביטוי בהם. באלמנט האש מבדילים בין אנרגית הין והינג. שתי מערכות אבר: הלב ומעטפת הלב נקשרות עם הין (Yin. ושתי מערכות אבר: מעי דק ומחמם משולש שיכות לאנרגית הינג של יסוד האש (Yang).
הלב נחשב שליט ידען, מלך נדיב וכל יודע המחלק את חוכמתו ללא תנאי לכל. נקשר בסדר וארגון. הלב ממוקם בין הריאות שנמצאות מצדדיו. לפניו נמצאים עצם החזה והסחוסים הבין – צלעיים ומאחוריו כלי הדם הגדולים. הוא בנוי שלוש שכבות כשהחיצונית מכונה קרום הלב (Pericardium) לה חשיבות רבה ברפואה הסינית, השכבה העיקרית והחשובה – שריר הלב (Mayocardium) נמצאת באמצע. ושכבה שלישית שמצפה את חלל הלב מצידו הפנימי (Endocardium). הלב עצמו בנוי כשתי משאבות, ימנית ושמאלית. כל משאבה בנויה מעליה ומחדר.לעליה הימנית נכנסים שני הורידים הנבובים שמנקזים דם דל חמצן מכלל הגוף  ולעליה השמאלית נכנסים ארבעת ורידי הריאה (שניים מכל ריאה) המנקזים דם עשיר בחמצן שבא מהריאות.
שריר הלב ככל שרירי הגוף מופעל על-ידי שינוי מתח חשמלי העובר בשריר. אלא שהלב מופעל על-ידי מערכת חשמלית פנימית שאינה קשורה ככל השרירים האחרים בגוף למערכת העצבים. הלב מזרים את הדם – זה תפקידו העיקרי. תפוקתו מוגדרת כנפח הדם (בליטרים)שהלב מזרים בדקה. תפוקה נורמלית היא של 5 ליטרים דם בדקה. שהיא בקירוב כל  כמות הדם שנמצאת בכלי הדם.
מעטפת הלב נמשלת לחומת העיר המגוננת על המלך השוכן בה ומונעת מזרים להתקרב. נקשר בסדר וארגון. שאיפה מתמדת לריגושים.
המעי הדק הוא בן זוגו הינגי של הלב (במערכת היחסים ין-ינג) ואחראי על הגנה מפני סערות הרוח נמשל בכתבים העתיקים לקצין, הבטוח בעצמו ויוצר שינויים מהותיים בחומר הפיזי – הוא החלק החשוב ביותר במערכת העיכול ולאניתן לחיות ללא מעי דק (אלא אם מוזנים דרך הוריג). הוא צינור באורך  5 מטרים ועיקר תהליך הפירוק הכימי של המזון וספיגת המזון לדם מתבצע בו. הוא שמטמיע את האוכל בגוף ומסלק ממנו את הפסולת. מודע למה שיך לו ומה כדאי לו להפנים מהצעות העולם אליו ומה להרחיק ממנו. המעי הדק מתחלק לשלושה חלקים והתריסריון אחד מהם. התריסריון נמצא בחלק האחורי של חלל הבטן ומקיף את ראש הלבלב. צינור המרה וצינור הלבלב השופכים מיצי עיכול ואנזימי עיכול למעי הדק נכנסים אל חלקו האמצעי של התריסריון.
המחמם המשולש, מערכת אנרגטית שמשויכת לאבר שלא קיים בגוף האדם, וקשה לאנשי המערב להבינו. הוא האחראי על מיזוג האויר בארמון הקיסר. כשחם מגוף הוא מווסט את החום ומקרר וכשקר הוא אחראי על החימום.
הצבעים המאפיינים: אדום, כתום, ורוד וסגול.
עונת השנה: קיץ
חלק היום: צהריים.
כוון: דרום.
כוכב: מרס.
טעם: מר.
חוש: מישוש.
חלק בתהליך: שיא, הישג.
טיפוס אלמנט האש:
“טיפוס” אלמנט האש הוא אנרגטי ואקטיבי, דומה לאש, בעל פנים אדמדמות שצורתן כאגס. יש לו סנטר מחודד, עיניים נוצצות, שיער מקורזל או נטייה לקרחת, ידיים קטנות והליכה נמרצת ומהירה.
“טיפוסי” האש ממעיטים בערכם של דברים חומריים ומעריכים יופי ואסטטיקה, הם בעלי יצר הרפתקנות מפותח וכשרון ליצור קשר טוב עם סביבתם. “טיפוסי” האש מועדים לפתח לחץ דם גבוה ומחלות לב, עורם בדרך כלל יבש. פוחד להיות מאהב.
סימפטומים בהעדר אנרגיה
קיו (חוסר אנרגיה) בלב: חולשה נפשית בעקבות משבר, שכחנות, הססנות, פגיעה בריכוז גם גימגום, גבנון בגב עליוןנוקשות במרכז כף היד, עייפות, כאב בפינת העין חיוורון ועיניים כבויות, שאיפה לריגושים. קיו (חוסר אנרגיה) במעי הדק: ביישנות, אבדן בטחון עצמי, הצמדות לפרטים, דאגנות, מופנמות ונעילת הרגשות גם רזון, שלשול או עצירות, בעיות במעי העיוור, מתח בצוואר ובשכמות, צפצופים באזניים ובעיות גניקולוגיות. קיו (חוסר אנרגיה) במעטפת הלב: הצפה רגשית, חוסר סבלנות, תשישות עד כדי טשטוש, שינה לא שקטה, נבהל בקלות, קשיי נשימה,לחץ דם הפכפך, נימול בכף היד ובאצבעות, קיו (חוסר אנרגיה) במחמם המשולש: גמלוניות ותחושת אי מוכנות, חשיבה לא ממוקדת, קופץ מעינין לעינין, גם רגישות בעור,אלרגיה בגרון ובאף, כאבי ראש צפצופים באזנים, סחרחורות, רגישות בצידי הגוף, רגישות לשינויי מזג אויר ועורף נוקשה. המקצועות המאפיינים את “טיפוסי” האש הם: מורים, שחקני קולנוע, אנשי תאטרון, אנשי שווק, אנשי מכירות, מהנדסי אלקטרוניקה, כימאים, עובדים בשירות לקוחות. יסוד האש מזין את יסוד האדמה.

טיפוס אלמנט האדמה

אלמנט האדמה מתקשר עם הזכרון המרכז ומיצג שלב של מעבר: מעבר בין אלמנט לאלמנט, בדומה לאם המעניקה לילדה תמיכה בעוברו שינויים יסוד האדמה תומך באדם ובמעשיו. באמצעות אלמנט האדמה האדם מקשר בין שאר האלמנטים, תוך שאיפה לשיווי משקל במערכת וכל זאת על ידי תמיכה ‘אימהית’ וציר גמיש ודינמי, המאפשר שינוי. כמו כן אלמנט האדמה מסמל ריכוזיות גם את ה”אני”, את תחושת היות האדם במרכזם של נושאי התענינותו גם את האדם השואף להתבלט ולמשוך את תשומת הלב מסובביו, מצד שני טיפוס אדמה בהחלט יכול לדאוג לכולם ולסדר כך שהכל יהיו מרוצים סביבו. אלמנט האדמה מסמל אמהות ומאפיין את שלב גידול הילדים.
רגש: הדאגה.
באלמנט האדמה מבדילים בין אנרגית הין והינג. מערכת אבר הטחול ינית (Yin). ומערכת אבר הקיבה ינגית (Yang).
הטחול מתקשר עם הזכרון, מושווה לצי מכוניות שמפזרות את הסחורה, מזון, דעת – ברחבי העיר, הגוף וחיי האדם. הוא זוכר ‘כל דבר’ ואת מיקומו כמו כן הוא האחראי על היות הדברים במקומם בגוף למשל, אחראי שאברים לא יצנחו (רחם, קילה…) או ידממו. הטחול נמצא בצד שמאל של הבטן העליונה בצמוד לצלעות 10, 11. נקשר במערכת החיסון, משמש מעין פילטר שלה, בלבלב (המפריש הורמונים לדם ומיצי עיכול לתריסריון: חומר בסיסי שדומה למיץ המרה ואנזימי עיכול) ובאינסולין העוזר בויסות משק הסוכר בגוף.
הקיבה הינגית היא המבנה המכיל ומהווה ציר גמיש ודינמי, המאפשר שינוי נכון ותנופת חיי האדם, שומרת שיערך בכיוון הנכון ואחראית על הכיוון בהיותה  נקודת מרכז וציון דרך. היא שק שרירי בנפח שני ליטרים (מעין התרחבות של צינור העיכול). נמצאת בחלק הקדמי שמאלי והעליון של חלל הבטן. ברובה מכוסה על-ידי הצלעות. אחראית על עיכול המזון. תפקידה העיקרי שחרור מבוקר של המזון להמשך צינור העיכול (מזון המכיל שומן משתחרר רק לאחר 6 שעות, חלבון לאחר 4 שעות, פחממות שעתיים ומים כרבע שעה). תפקיד נוסף הוא פרוק מכאני של המזון. בתוך בלוטות הקיבה שלושה סוגי תאים: אלו המיצרים חומצה חזקה (חומצת מלח), אלו המיצרים את אנזים הפפסין – שמפרק חלבונים לחומצות אמיניות והורמון שגורם להגברת הפרשת החומצה שהורגת חיידקים הנכנסים לקיבה.
הצבעים המאפיינים: צהוב, חום ובז’.
עונת השנה: סוף כל עונה, יש הגורסים קיץ ארוך.
חלק היום: אחר-הצהרים.
כוון: מרכז.
כוכב:שבתאי.
טעם: מתוק.
חוש: טעם.
חלק בתהליך: אמצע, מרכז.
טיפוס אלמנט האדמה:
“טיפוס” האדמה מאופיין בדרך כלל במבנה ראש גדול ומרובע, ירכיים חזקות, לסתות רחבות, קול עמוק והליכה קלה. מבנה גופו שמן, בעל ‘בשר’, יש לו נטייה לכרס והאיבר הדומיננטי שלו הוא מערכת העיכול. הוא אוהב לאכול ולבשל. טיפוס האדמה הוא אדם ארצי, המשרה בטחון על סביבתו ומצטיין בטוב לב ובמזג נוח. הוא שמרני ואוהב שגרה ומסורת ומייחס חשיבות רבה לקשרים המשפחתיים והחברתיים. מערכת השרירים שלו חזקה במיוחד. פוחד להיות מבוקש.
סימפטומים בהעדר אנרגיה
קיו (חוסר אנרגיה) בקיבה: קשיי הסתגלות, התנגדויות ותחושה שנמצא במרד תמידי, תאבון נשלט על-ידי מצב רוח רגשי, צורך לשכב לנוח מיד אחרי הארוחה, שינויים קיצוניים בכמויות האוכל, פנים חסרות הבאה גם מתח במרכז הגב, חוסר גמישות במפרק כף היד, נטיה לליחה, גודש באף, שיעול קל ופגיעה בכושר העיכול. קיו (חוסר אנרגיה) בטחול: נטיה להתערב שלא לצורך בעינינים של אחרים, המשגת יתר (חוסר בפעילות גופנית), שכחנות ופיזור-דעת, דאגנות, נשנושים ורצון לישון גםצורך בנוזלים בזמן האכילה, דביקות בפה וקשיים סביב ריור, קושי באבחון טעמי המזון, נוקשות באזור הטבור, גזים, יובש בכפות ידיים ורגלים, בעיות בחניכיים. החלפת תחושת עונג בחרדה וחויה כימית: מיצר מחשבות אובססיביות בזמן עונג בכדי להחליפו עם חויה כימית כמו זו שמתפתחת בשעת מצוקה והתמלאות הגוף באנדרנלין, שתית אלכוהול, משחקי הימורים וסמים. המקצועות המאפיינים את “טיפוסי” האדמה הם: זמרים, זמרי אופרה, טבחים, סוכני ביטוח, יועצי חברות, עורכי דין, מנהלי חשבונות, רואי חשבון, חקלאים. יסוד האדמה מזין את יסוד המתכת.

טיפוס אלמנט המתכת

אלמנט המתכת מתאפיין בסיום, פרידה וסגירה של תהליך. אלמנט זה מאפיין אנשים מבוגרים אשר אבדו את יקיריהם, קשייהם מוגדרים כקשיי פרידה – קשה להם להמשיך לחיות בגלל הכאב הרב שנגרם להם. כאב האובדן שייך לאלמנט זה גם אצל צעירים. אלמנט המתכת מאפיין אפוא אנשים שסובלים מאובדן יקיר בחייהם. אנשים מבוגרים אשר פרשו לגמלאות. באלמנט המתכת מבדילים בין אנרגית הין והינג. מערכת אבר הראה ינית ((Yin. ומערכת אבר המעי הגס ינגית (Yang).
הריאה שולטת על מערכת היחסים: פנים חוץ. קובעת תחומים ומגינה על הגבולות. מתקשרת עם ריסון, הגבלה ומאפשרת התנתקויות מהעבר על מנת לצאת לעתיד דרך ההווה. הריאה אוספת, מערבבת ומפיצה את הצ’י ומחדירה קצב וסדר. הריאה מגינה על אברי היין שמחלה פוגעת בהם קשה יותר משבאברי הינג, מכילה את הצד החייתי באדם, את ‘רוח החייה’, מגינה מאנרגיה רעה, מאפשרת יציאה מהישג ותחושת שיא אל נחיתה רכה וזורמת. הריאות ממלאות את רוב חלל בית החזה. הן מחולקות לאונות: בריאה הימנית שלוש אונות ובשמאלית שתיים. בשל הבדלי לחצים הנוצרים בין הלחץ האטמוספרי לבין הלחץ בדרכי הנשימה האויר נכנס ויוצא מהריאות. בזמן נשיפה קטן נפח בית החזה, הלחץ בבית החזה גדל יחסית ללחץ האטמוספרי ואויר יוצא מהריאות. כיווץ השרירים הבין-צלעיים מקטין את המרחק שבין הצלעות, גורם לצלעות להתרומם ונפח בית החזה גדל. גם בעקבות כיווץ הסרעפת הגורם למשיכת הגיד המרכזי כלפי מטה ולהשטחת הסרעפת גדל נפח בית החזה והאויר נכנס לריאות. דם עם ריכוז חמצן נמוך מגיע אל הריאות מהחדר הימני של הלב וזורם עד לעורקיקים שמעבירים אותו אל דופן הנאדיות ולרשת נימיםהעוברים בתוך דופן הנאדיות שבריאות (עורק מוגדר ככלי דם המספק חמצן לאיבר ולכן צבעו האדום – רק עורק הריאה מזרים דם לא מחומצן לאיבר) כאן נכנסהחמצן וזורם דרך ורידוני ם המובילים דם עשיר בחמצן מהריאה לעליה השמאלית של הלב.
המעי הגס האבר הינגי נקשר בדברים שאיננו רוצים בהם עוד, שהם לא אנחנו. הוא מסלק דברים שאין לנו צורך בהם. מפריד בין המועיל למזיק, בין השימושי לחסר התכלית, בין הנכון ל-לא נכון. בשעה שהריאה קולטת את האנרגיה הראשונה אל תוך הגוף, המעי הגס פולט את האנרגיה האחרונה אל מחוץ לגוף. המעי הגס הוא החלק הסופי של צינור העיכול. תפקידו העיקרי בספיגת מים, מלחים ויצירת הצואה. מבחינים בו במעי גס עולה (נמצא בבטן הימנית), מעי גס רוחבי ( עובר לרוחב החלק הקדמי של חלל הבטן) ומעי גס יורד (נמצא בבטן השמאלית – בהמשכו, בעל צורת האות S הפרשדון), בקצה המעי הגס היורד, בתוך האגן צמוד לקיר הקידמי של עצם הסקרום נמצאת החלחולת שמשמשת מאגר לצואה ובהמשכה פי הטבעת.

רגש: הרגש שמאפיין את אלמנט המתכת הוא צער ויגון.
הצבעים המאפיינים: לבן , זהב ואפור מתכתי.
עונת השנה: סתיו.
חלק היום: ערב.
כוון: מערב.
כוכב: ונוס.
טעם:חריף.
חוש: ריח.
חלק בתהליך: סוף, סגירת תהליך.
טיפוס אלמנט המתכת:
“טיפוס” המתכת הוא בעל מבנה גוף חזק, כתפיים חזקות, פנים מחודדות ובהירות, עיניים בורקות ותנועה איטית ומחושבת. האיבר החזק אצלו בגוף הן הריאות. ל”טיפוסי” המתכת חשוב המעמד החברתי והם נמשכים לתפקידי ניהול.”טיפוס” המתכת מצטיין בהגיון חד כמתכת ויכולת ניתוח גבוהה, בעצמאות מחשבתית ובכוח רצון חזק. מודע לעצמו, למחשבותיו הבהירות. פוחד להיות צודק.
סימפטומים בהעדר אנרגיה
קיו (חוסר אנרגיה) בריאות: נוסטלגיה, הימשכות אל זכרונות מהעבר, העדר יציאה זורמת מהישג או מתחושת שיא אל נחיתה רכה וזורמת. נוסטלגיה, תחושת בדידות, אדם מתבודד, בעיות פרדה, צער, דאגות, היסגרות, חושש שהעמיס על עצמו יתר על המידה, חוסר חיוניות ותחושת עייפות. גם כתפים מתכנסות, קשיי נשימה, אי-נוחות בשכיבה על הגב, כאב בגב עליון, עייפות כרונית. חוסר יכולת לבטא צער ותחושת אבלות. קיו (חוסר אנרגיה) במעי הגס: הכרה מתושתשת, חוסר יוזמה, קיבעון נפשי ועיכוב רגשי שמגביל ספונטניות ותגובות של האדם. תחושת אי-אמון וקשיים חברתיים, קושי בביטוי עצמי, אכזבה, תלותיות גם גודש באף, שיעול יבש, עצלות, נטיה לשלשול וחיוורון עם גוון אפרפר-שחור. כשהמעי הגס אינו מתפקד כראוי האבחנות קשות בשל הערפול שהוא שם על פני הדברים. המקצועות המאפיינים את “טיפוסי” המתכת הם: מנהלים בכירים , מנתחים פיננסיים, שופטים, עורכי דין, כלכלנים, מנהלי חברות היי-טק ועצמאיים. יסוד המתכת מזין את יסוד המים .

טיפוס אלמנט המים

יסוד המים מסמל את הזמן של המנוחה, סיומו של התהליך, זיקנה והתיחסות אל עולם פנימי, סובלנות גם אחסנה ואגירת אירועים, אנרגיה של כוחות לקראת הפריצה המחודשת של אלמנט העץ ואת כוח הרצון שנקשר ביסוד המים. אלמנט המים מאפיין פוריות ותקופות כגון הריון, כשהם נמצאים מתחת לפני הקרקע הם אפלים וביכולתם לטפס ולהופיע על-פני הקרקע בצורות שונות. הם מסמלים את השאיפה לאמת, כנות ויכולת הגילוי גם את הדברים הלא נודעים, השקט שלפני הסערה ותקופות של המתנה לבאות בהם אנו מתכננים שינויים חדים בחמהלך החיים אך התכנון להם דורש זמן ארוך וקפידה. אלמנט זה מאפיין סטודנטים ואנשים בתחילת החיים הבוגרים בגילאי ה 26-30 שלהם שעה שהם מעצבים את הקרירה שלהם. רגש: פחד. הרגש שמאפיין את אלמנט המים הוא הפחד, פחד מתגובות החברה, פחד מהלא נודע. באלמנט זה מבדילים בין אנרגית הין והינג. מערכת אבר הכליות ינית ((Yin. ומערכת אבר שלפוחית השתן (Yang).
הכליות מתקשרות עם כוח החיים ויכולת ההתחדשות נמשלת לדיוניסוס ומיצגת את כוחות ההתחלה והמיניות. נמצאות משמאל ומימין לגופי החוליות T12L3, עד  צמוד לקיר האחורי של חלל הבטן. הכליה הימנית נמצאת מעט מתחת לשמאלית (בגלל האונה השמאלית של הכבד). בזמן שאיפה, הסרעפת הופכת שטוחה ודוחקת מעט את הכליות כלפי מטה. תפקידן – הומאוסטאזיס. הן שומרות שכמות המים בגוף ובכלי הדם תהיה קבועה. במאזן מים חיובי הן מפרישות מים כמו לאחר שתיה ובמאזן מים שלילי ממעטות בכך ואז צבע השתן כהה. תפקיד נוסף בשמירה על ריכוז קבוע של מלחים בדם.
הכליות מסלקות מהגוף חומרי פסולת כגון אוראה (מכיל חנקן ונוצר כתוצאה מפירוק חלבונים) שנותן לשתן את ריחו החריף. כשתפקוד הכליות לקוי מצטברתהאוראה וחומרים נוספים בדם ומופיעות תופעות פתולוגיות קשות.  הכליות מיצרות הורמונים. מספר הורמונים (חומר חלבוני או שומני שמופרש לדם עד לאבר המטרה הספציפי עליו הוא משפיע.) כגון רנין שמטרתו לווסת את לחץ הדם, ויטמין D שקשור למשק הסידן והזרחן בגוף ואריטרופואטין שדרוש ליצור תאי דם אדומים במוח העצם.
שלפוחית השתן נקשרת בהתמדה, בהתלהבות מדברים פעוטים ופירגון. שלפוחיתהשתן היא שק שרירי שתפקידו לאגור שתן ולפלוט שתן. היא נמצאת באגן מאחורי עצם הפוביס. צורתה כפירמידה הפוכה. כשהיא מלאה היא מתנפחת ויוצאת מתחומ י האגן.
הצבעים המאפיינים: כחול, אפור ושחור.
עונת השנה: חורף.
חלק היום:לילה.
כוון: צפון.
כוכב: מרקורי.
טעם: מלוח.
חוש: שמיעה.
חלק בתהליך: סוף, אגירת אנרגיה להמשך והמנוחה שאחרי הסיום.
טיפוס אלמנט המים:
“טיפוס” המים הוא בדרך כלל בעל פנים עגולות, גוף עגלגל עור רך, בהיר ולח. האיבר הדומיננטי הן הכליות וחולשה בכליות תפגע בכוח הרצון שלו ותעודד אצלו את הפחד. בדרך כלל הוא רגיש ונוטה לחקירת נבכי הנפש ולרוחניות. בדומה למים – אופיו רגוע ועצל אך לעיתים גם חמקמק ומסתורי. מודע לעצמו, למחשבותיו העמוקות והמורכבות גם לרגשותיו. פוחד להיות מוגן.
סימפטומים בהעדר אנרגיה
קיו (חוסר אנרגיה) בכליות: מכור לעבודה, למין, עשיית יתר, או להיפך: תחושת ריקנות, חוסר התמדה, קריסת כוח הרצון והמין גם חרדות. בישיבה לא נשען בצורה נוחה על הגב, גוון הפנים כהה ונטול ברק, תחושת קור בחלקי גוף תחתון, בעיות במתן שתן, נטיה להיתקל וליפול ועצמות שבירות. קיו (חוסר אנרגיה) בשלפוחית השתן: נטיה להיתנתק ממשימות שיש לבצע, עייפות לאחר מתח מתמשך, תלונות על זוטות וקינאה (זעה במצח) גם הצבת מגבלות וחסימות בין תחושת הסיפוק וההישג או השיא שהגיע אליו. מניעת עונג עקב פעילות יזומה. כאבים משני צידי עמוד השדרה, אזור עצב האישיאס, סקרום והאגן. רגישות לדגדוג, בעיות במתן שתן (יתר או חוסר), מלאות באף וסחרחורת.  המקצועות המאפיינים את “טיפוסי” המים הם: פילוסופים, רופאים, אחיות, אנשי תקשורת, אנשי ים, אנשי תיירות, אנשי דת ופסיכולוגים. יסוד המים מזין את יסוד העץ.

מערכות האיבר והטיפוסים השונים קשורות זו בזו. אם התנהגותה של אחת הופכת מוגזמת תדולל הפעילות בשאר המערכות. כבד (עץ) חזק מידי מדלל כליה (כליה = מים. עץ חזק מדי שואב אנרגיה מדמות ההורה במעגל הזרימה של חמשת המהלכים, כבד- הוא אנרגית הין שביסוד העץ. כאן הוא שותה את כל המים, שהם יסוד האם של העץ. ברגע שהוא שותה את כל המים הוא מרוקן את האנרגיה של הכליות). בהמשך תדלל הכליה את הילד של הכבד כלומר את נכדה – הוא הלב (הלב נמנה על יסוד האש הנזון מה’עץ’ בנם של המים) ואת הצאצא שלה, הילד של האש (הטחול) שיערער את הילד של האדמה – מתכת, כלומר את הריאות. גישה זו מעצבת סיפור שרשרת בו היסודות מקלקלים זה לזה את מערכת יחסי ההורה ילד נכד וצאצא בשל זרימה הפוכה, בה הילד מתיש בדורשנותו את ההורה. מסלול ההרס מכונה קה (הערה- מעגל התמיכה – שנג הוא למעשה היפוכו של מעגל המיגבלה והביקורת – קה.) קה – (רומז על מתח) ונחשב מעגל מונע, בולם או מעגל בקרה וויסות (הערה – היפוכו הוא מעגל התמיכה מכונה שנג (רומז על יכולת). כל אלמנט מחזק את הבא אחריו ברצף: עץ, אש, אדמה, מתכת, מים, עץ וכך הלאה. מערכתנוספת, הרסנית מכונה “המעגל המבקר” בו הסב מבקר את נכדו אבל שלא על-מנת
לסייע אלא כדי להרוס אותו. עץ הוא סב של אדמה והורס אותה ב”ביקורו” בה. מים מכבים את האש, מתכת “מנסרת, גודעת” את העץ והאש מתיכה את המתכת.)בדרך-כלל הבעיות הראשונות שאנשים מתנסים בהן הן תוצאה של התנגשויות על
רצף הקה. במעקב אחר מסלול הקה נמצא יסוד הסיפור, האנקדוטה או המיתוס שבו  דנים כשמספרים את סיפורה של מחלה ודרכי התפתחות החולי. סיפור זה משמש גם באבחון ברפואה הסינית.
כמיהתם של אנשים להיות אחרים מוסברת על-פי שיטה זו כך שהמהלך מתקלקל והילד חורג מהמסלול ההתפתחותי הטבעי ועובר אל המעגל המבקר. הילד שואףלהיות כדמות הסב. דוגמא לכך היא מקרה שמובא על-ידי הארייט ביינפילד (בספרהבין שמים וארץ) תחת הכותרת סיפורו של קוסטה . קוסטה הוא טיפוס אדמה, פרופסור לפילוסופיה החי חיי שגרה בן ידידיו וילדיו ושואף בהסתר ליבו להיות לוחם עוצמתי אולי בן דמותו של אכילס היווני שלחם בטרויה – טיפוס ה”עץ”
שולט באופיו של הלוחם אכילס. טיפוס האדמה שואף כאן להיות טיפוס עץ. העץ הוא דמות הסב במעגל הזרימה הטבעי של חמשת המהלכים: מים – עץ – אש – אדמה -מתכת – מים וכך הלאה.
מערכת הזרימה, השינוי והשמירה על האופי היחודי כוללת את מעגל השנג (מעגל התמיכה) והקה (מערכת הבקרה והוויסות) מסייעת לאדם להבין ולקלוט תהליכיםרבים ביניהם תופעות טבע, אקלים ומזג אויר והתנהגות אנושית ומחלות בגוף ובנפש האדם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *