קסמם של הפרחים – תמציות פרחי ד”ר באך – חלק ב’

תמציות ד”ר באך רשימה סידורית

AGRIMONY – 1 – עוטה מסכה. מתקשה מול רגשותיו. הכחשה. חברותי. מתיקות חיצונית. מעדיף לא להיות לבד.

מצב- אבל ואובדן.

ASPEN – 2 חרדות ופחדים וסיוטים ממקור בלתי ידוע. נגד חלום רע. תמצית מצב שפועלת מהר.

מצב- תמצית להרגעה. התמצית פועלת מידית.
BEECH- 3 ביקורתי. כפייתי. חסר סבלנות. סנוב. מתלונן תמיד. דורש מאחרים יותר מעצמו.

CENTAURY- 4 חסר עמוד שידרה. ביישן. לא אסרטיבי. רוצה לרצות אחרים. עייף. מתנצל על קיומו. מזוכיסט. מקנה הבנה לתהליך הטיפולי.

מצב – החלמה לאחר מחלה ממושכת.

CERATO – 5 טיפוס שמטיל ספק בעצמו וזקוק למישהו מבחוץ שיבוא וייתן לו אישור בכול הנוגע להחלטותיו. נגרר אחרי דעות של אחרים. “מוצץ אנרגיה”. אינו סומך על עצמו. חוסר יכולת להחליט. מתקשה בריכוז. אוסף מידע בכפייתיות.

מצב – איבוד חוסר היכולת להחליט. בלבול זמני.

אובדן שליטה. פחד מפני אובדן שפיות. דיכאון. הזיות עד התאבדות CHERRY PLUM – 6

מצב – איבוד שליטה. התמוטטות עצבים. שינויים הורמונאליים.

CHESTNUT BUD – 7 – טיפוס עקשן, שאינו לומד משגיאות העבר. שעמום. חוסר ריכוז. זיכרון רע נמחק. בחירות לא נכונות בחיים. קשיי למידה. מקנה הפנמה לתהליך

CHICORY – 8 – שולט על-יי מניפולציות אנוכי. רכושני באהבה. מרוכז בעצמו. דברן. טיפוס כפייתי גם בתשומת לב. נעלב. מרגיש דחוי. זקוק לאישור הסביבה. סחטן רגשי. חרדת נטישה. מסייע לאי-מימוש עצמי.

CLEMATIS – 9 -אסטרונאוט. חולמני. חסר ריכוז. אדיש. בריחה לאשליות. אפאטי לסביבה. זיכרון רע. חוסר התמודדות עם החיים.

מצב -טיפול במצב של עילפון ואובדן הכרה. לחץ דם נמוך. חוסר ריכוז.

CRAB APPLE – 01 תמצית ניקוי פיסית ונפשית. סלידה עצמית. תיעוב עצמי ,ביישנות , עוזר להיות שלם עם עצמך מסייע לתהליכי גמילה מהתמכרויות.

ELM – 11 תמצית מצב שפועלת מידית. לאנשים שלוקחים על עצמם יותר מיכולתם. לטיפול ברגשות שאיבדו שיווי משקל אצל אנשים חזקים, לעומס רב מידי המאיים לחנוק. עייפות. התמוטטות נפשית שמקורה בשאיפה לשלמות. ליציאה מהיתקעות בצומת. נותנת תחושה שכל החלקים נאספו יחד.

GENTIAN-21 -לדיכאון, מותר מהר, פסימיות וחוסר אמון ביכולת העצמית.האמונה בעצמו נגמרת היכן שהפחד מתחיל.

מצב -עצירה בתהליך.

GORSE – 31 ייאוש עמוק וחוסר תקווה. כניעה למציאות שנראית מאיימת. נותנת חשק לחיות.

מצב – טיפול בחולים סופניים. נסיגה בתהליך.

HEATHER – 41 טיפוס פולשני הזקוק תמידית לאנרגיה של הזולת. יש לו צורך אדיר בתשומת לב – מדבר על עצמו ללא הרף, בעלי חשיבות עצמית מנופחת – מוצץ אנרגיה, חי בסימביוזה. בעל “עור פיל”. רכושני. מניפולטיבי. היפוכונדר.

תמצית עומק, פועלת לאט הערה: להשתמש כבר בבקבוק ראשון.

HOLLY – 51 – רגשות עזים – שליליים. הר געש שרוצה להתפרץ, חוסר אמון ביכולת להיות נאהב. קינאה.

HONEYSUCKLE – 61 פחד משינויים – חי ומתגעגע לעבר. קושי להתמודד עם הווה. תקוע בעבר. מתקשה להינתק מסביבת ילדותו. ליבי במזרח ואנכי בקצה מערב, נוסטלגיה. אספן כפייתי.

מצב – לאחר אובדן ואבל. בגעגועים. ולדריכה במקום.

HORNBEAM – 71 – ייאוש – מטיל ספק ביכולתו. עייפות רבה. חוסר מוטיבציה ופחד להתמודד “עוד חמש דקות, מחר…”. תקיעות ביישומים. מקנה לתהליך הטיפול כושר השמה.

מצב – לאחר מחלה – כשההחלמה קשה. תסמונת “יום ראשון”, קושי בהתחלות, תחושת כישלון ועובדי לילה. חוסר אנרגיה כללית.

IMPATIENS – 81 – ה”וליום” של פרחי באך – למתח פנימי הגורם לעצבנות. חוסר סבלנות. מהיר. אימפולסיבי. קצר רוח ונוטה להיכנס לדברי אחרים. עומס יתר. רוקע ברגליים.

מצב -משמש כווליום. מרגיע כאבים עוויתיים – במריחה.

LARCH – 91 – חוסר ביטחון. פחד מהצלחה, פחד מכישלון בעל רגשי נחיתות. מקנה הבנה לתהליך הטיפולי.

מצב – חוסר ביטחון זמני – לפני מבחן וכו’.
MIMULUS – 02 פחד מדבר ידוע, ג’וקים, חושך… לטיפוס שנכנס מהר למתח. לפחד מדברים שמתרחשים במציאות.
תמצית עומק לניקוי לאורך זמן. ריאקציות: פחד חוזר, מחזיר את תחושת הטראומה.

MUSTARD – 12 – ענן של דיכאון קשה. יכול להיות הורמונאלי. נגד מלנכוליה מסיבה לא ברורה.

מצב – לטיפול באקנה הורמונאלי – מריחה חיצונית.

OAK – 22- טיפוס ה”אטלס”. עומס יתר. מכור לעבודה. עייפות. הבנת יתר של ה”אתה”. ילדה=אם. מחויבות תמידית. לרווקים בשל מחויבויותיהם.

OLIVE- 32 – תשישות כללית. עייפות פיסית ונפשית. מצב – פועלת מידית נגד עייפות.

PINE – 42 – רגשות אשמה ותוכה עצמיים. הרס עצמי. מתנצל על קיומו.

RED CHESTNUT – 52 – תמצית לדאגנות. מניפולציות – שליטה. דאגה. מלחיץ את סביבתו בהתנהגותו הדאגנית. מאמינים שהגרוע מכל יקרה וממתין מעבר לפינה. מסייעת למעברים.

ROCK ROSE- 62 – תמצית מצב לפאניקה והיסטריה. טוב לסיוטים. מצב- פועלת מידית – להרגעה מידית.

ROCK WATER – 72 דעות נחרצות ונוקשות. מנוהל על ידי תבניות. ביקורת עצמית. נגד הנוהג לבטל את עצמו בלהט העבודה.

מצב – חשיבה תקועה. צוואר או כתפיים תקועות – במריחה חיצונית. שחרור שרירים.

SCLERANTHUS – 82 -חוסר החלטיות. מצבי רוח קיצוניים, הפכפכים. בזבוז אנרגיה.

מצב -התלבטות. חוסר שיווי משקל. סחרחורות. שלשול ועצירות לסירוגין.

STAR OF BET KEHEM – 92 -תמצית לטראומות. מנקה טראומות רדומות. הערה: לא לתחילת תהליך טיפולי.

SWEET CHESTNUT – 03 דיכאון קשה ומוחלט. מתקשה להתאושש. נטייה להתאבדות.

VERVINE -13 – היפראקטיבי. נוקשה. שאפתן. נלהב ואימפולסיבי. התלהבות יתר. קל לסובב אותו על אצבע או להיסחף אחרי התלהבותו. מאיים. דורך על גוויות. מותש. מתוח.

VINE – 23 – שולט בדיבור ישיר. בעל בטחון עצמי מוגזם, כועס עם אנשים לא נסחפים אחריו, שתלטניים ודורשים צייתנות. טיפוס אלים. בעל כוח רב ועוצמה, נקשר עם דמות הדיקטאטור. חסר הגמישות. אכזרי תאב כוח.

WALNUT- 33 – אנשים רגישים, בעלי עומס רגשי גבוה. תמצית להתחלות חדשות, הסתגלות והתבגרות.

מצב – הגנה וניתוק.

WATER VIOLET -43 – מלך, מרוחק, מתנשא, חיי בתוך “בועה”, שמרן, אוהב להיות לבד, דומיננטי, נוכחות חזקה. תמצית לריכוך חומות. מאפשרת גישה לתוך ה”אני” העדין.

WHITE CHESTNUT – 53 – מחשבות חוזרות, שליליות, נדודי שינה וחוסר ריכוז. נגד שיר מטרטר במחזוריות בראש… מצב – פועלת מידית

WILD OAT – 63 – קושי לבחור דרך. חוסר סיפוק ותסכול. חוסר מיקוד.

WILD ROSE – 73 – טיפוס שמותר לעצמו בקלות. עצב עמוק אדם שאפתל שנפל לעצבות, אפטיה, “תקיעות”, פחד משינוי, כניעה לחיים “זה גורלי”.

WILLOW – 83 – המתלונן והמייבב הכרוני. חיי בתחושת רחמים עצמיים, מאשים אחרים במצבו. “מפסידן מקצועי”. “קורבן”.

93. רסקיו – פורמולה של תמציות הצלה – הפורמולה היחידה שבאך הרכיב בעצמו
5 תמציות פרחי באך בתערובת אחת יעילה במיוחד למצבי חירום: טראומה, אירוע מרגש, בשורות רעות, חוויה רגשית קיצונית, לחץ לפני מבחנים, טסט נהיגה, ראיון עבודה גם נגד פחד לפני טיסה ורופא שיניים.
מכיל 20 מ”ל.

מתמציות האבנגורי שאינן ברשימת התמציות של באך:

04 לסף – LESEF – תמצית לאהבה – מקנה אהבת אב בסיסית בנפש האדם. התמצית מאפשרת לכוחות ה”אני” להבהיר את רעיונותיו, להכיר בהם ולפעול על האדם כך שיבואו לידי מימוש. לתמצית אנרגיה ייחודית דומה שיד אלמונית חודרת ומחבקת את קרקעית הבטן מבפנים, שומרת ותומכת באדם בדרכו. תמצית להעצמת כוחות הזכר. מחזק את תחושת הביטחון וגם את כוחות האהבה שקשורים בחייו.

מצב- איבוד אב, אכזבה עמוקה מסמכות, בלבול עמוק עקב אובדן וחוסר יכולת להכריע בסוגיות גורליות. לנדודי שינה עקב מחשבות מסויטות. לפני פגישה גורלית עם גבר או עם דמות סמכותית.

14 עלי דפנה – LAURUS NOBILIS – ער אציל – לחיזוק הקו האסטרטגי, להבהרה חשיבתית, בעיקר ההגיונית, בגיוס כוחות לקראת משימה קשה, לקראת בחינה, הרצאה … לגיוס וחיזוק כושר הריכוז, לאסרטיביות, התמצית מסייעת בהצלחה רבה בגיוס כוחות ה”אני” ומאפשרת לאדם הלוקח ממנה לעמוד טוב יותר במשימה שבחר לעמוד בה. התמצית ממקדת את האדם לנקודה אחת שבחר בה ומסייעת לו לגייס את הכוחות מקרקעית הנפש כדי להגיע אליה.

מצב – לפני תחרות, לספורטאים, לרקדנים, למתעמלים, לפני מסע בחירות – לפוליטיקאים, לקראת מבחן. התמצית מורידה פאניקה. פועלת מידית.

24 – אלה הארצישראלית – – PALAESTINA PISTACIA

א. תמצית מפרחי האלה משתמשים להרחבת עוצמת כוחות הזכר שב”אני”. להרחבת כושר ההישרדות ב”אני”. מפתחת רגישות למתרחש בחוץ וסקרנות לפרטים חיוניים להמשך התהליך שנבחר ללכת בו. התמצית משמשת זרז במצבים של תקיעות ומניעה את האדם לעשות משהוא מנקודה מסקרנת. היא מאפשרת זיהוי תחכים, לגבור על כוחות נסתרים, בוגדים ותחכים אפלים שפועלים מאחורי הקלעים נגד ה”אני” – נגד תחכים שפועלים נגד אדם במרחבו אבל מבחוץ. תמצית חובה לפוליטיקאים ולאנשי קרירה.

ב. תמצית משרף האלה הארצישראלית (השרף – מסטיקה – נמכר בשוקי התבלינים בעיר העתיקה של ירושלים). שרף האלה הארצישראלית שמוצה בהרתחה, משמש לאיזון הנפש בזמן שאוחזות בה דילמות, נגד תופעות של קיצוניות רגשית ותחושה שהקרקע בוערת מתחת לרגליים בערה שלא נקשרת באנשים אחרים אלא בספקות שמתעוררים בנפש פנימה, מתאימה למקרים בהם ה”אני” חש כמי שהעמידו אותו בצומת, תקוע, ולא מוצא לאן לפנות, כשכל הדרכים שוות בפוטנציאל שבהן, כשהאדם אובד עצות, שרצונו נכבש והוא חש כמי שהעולם כולו יוצא נגדו והוא נותר בודד בתוך עצמו וחש שכוחותיו עוזבים אותו ובוגדים בו. כשהאדם אובד עצות וחש מאויים מכוחות נפשו והוא רוצה את השחור ואת הלבן, את הכן ואת הלא.

מצב – לטיפול בתופעות גבוליות של בורדר ליין כמו באנשים ששום פתרון לא משביע את רצונם, שכל הצעה שתתן להם במהלך הטיפול היא כן,… אבל…נגד רצון הפכפך.

ג. תמצית עלי האלה הארצישראלית – PALAESTINA PISTACIA בתמצית מעלי האלה הארצישראלית משתמשים במצבים של עלבון והימנעות מעונג, נגד סגפנות, התבודדות, אהבה שהורסת את הנכנס אליה. נגד אהבה נכזבת. נגד יכולת להמית תהליכים. נגד הימנעות מחברת אנשים, נגד כוחות ההרס באדם ועידוד להט היצירה. לחיזוק כוחות האהבה השוויונית בין אדם לחברו. לחיזוק היצירה והעשייה.

תמצית מצב- פועלת להרגעה תוך זמן קצר.

34. תמצית מי אדמה – משמשת בדומה לתמצית הצ’יקורי לחיזוק כוחות האהבה הנשיים ב”אני” – בעוד שהצ’יקורי (מס’ 8) משמש בחיזוק אהבת האם הראשונית – התמצית מקנה תחושה שאם בשלה מגוננת עליו ומאפשרת לו להיות ערני, בעל בטחון עצמי ואדם גמיש. התמצית מסיעת לאדם לשמור על תהליכים ממושכים. מסייע לאיפוק, שמירה על סודותיו בפני פולשים מגינה עליו מפני מתחרים שמנסים להוציא ממנו את סודות ומאפשרת ל”אני” לכבוש עמדות או לגבור על יריביו מעמדה חומלת, לא פטריארכלית ומקנה לנצחונותיו הערכה וכבוד גם מהמנוצחים. לחיזוק תפיסת האחריות על מעשיו ומערכות יחסים אינטימיים.

44 – האטד הערבי – Lycium shawii , לחיזוק הכוחות נשיים ב”אני” – מטפלת בנוקשות ובציניות ומאפשרת להגן על העצמי הפנימי שהוסתר כסיגלית המים – תחת חומות בצורות. לפיתוח של אישיות גמישה וחומלת.

45. תמצית עץ התפוז – ORANGE -נגד אובדן שליטה, טרוף אלים והרסני, לסיוע בלקיחת הזדמנויות שנקרות בדרך נגד פספוס הזדמנויות, אדם שקם ופועל בכל פעם מחדש ובכל שיפנה פוקדות אותו צרות ואסונות קשים. מסייעת לאדם שנלחם על אישה וכשזוכה בה נגד כל הסיכויים מאבד אותה. למען טיפוס שמתעקש להיותו עצמאי ומוצא עצמו כבול, משועבד לזה שאינו מכיר לו טובה,

מסייעת לגבר שגבריותו נשדדת, זרעו נלקח ללא ידיעתו לצורך הבאת ילד, מסייעת להחלים ממחלה קשה וכשהיא מחלה מניפולטיבית שמונעת מסביבתו לצאת לחופשי עקב הפעלת רגשי-אשם.

נגד השפלה ואובדן מעמד, מסייעת לאדם שנלחם על שמו הטוב. נגד השפלה ורגשי נחיתות.
תמצית מצב וטיפול שעובדת מהר, לעומק גם לאורך זמן. ריאקציות כאבים ביד שמאל

46 . רקפת מצויה Primulaceae בעלת כוח נשי – במיצוי כוחותיה עוברים למים במהירות רבה. היא נותנת עצמה ומתמסרת כאם לילדיה. תמצית הרקפת כנועה אבל מעודדת את יציאת ה”אני” וכוחותיו לעולם. תפקידה בערכת תמציות האונגורי אדיר – נקשר עם דמימה של להט והתרגשות ה”אני”, עם דמימת גיל 5 שנים ועם דמימה בבטן התחתונה. עם קריסת כוחות ה”אני” – התמצית מסיעת לשחרר כוח נקבי, עוקפת את נוקשות ה”אני” שקרס ומשחזרת את יכולת ההתגמשות ומרחיבה את יכולת הגנה על המרחב הפנימי – דמימה זו שבבטן התחתונה נעלמת בעזרת כוחה של הרקפת. היא מסייעת לאדם לחזור אל טבעו האמיתי, מחזקת בטחון עצמי פנימי – משחררת מפסיביות, מכניעה ומהתרפסות בפני ה”אתה”. מסיעת לאדם שנרמס בתחומי העבודה או על-ידי כוחו של הגורל. מזכירה את ורד הבר (WILD ROSE – 73) בכך שכמותו היא מותאמת לאדם שאומר “אין מה לעשות… זה גורלי”. היא משחררת את כוחות ה”אני” החבויים, מחדשת את התלהבותו ומביאה את האדם לתודעה ש”אין זה גורלו”, אלא שהוא פשוט נמצא רק בתחילת הדרך ואם ירצה “אין זו אגדה”. בהבדל מהורד הפראי היא מחזירה את הלהט לחיים ובכך מאפשרת ליזום ולפעול נגד הגורל.

משתמשים כדי לסייע לנערים מתחת גיל 51. יש להוסיף 5 טיפות מעלי פרח הרקפת בשל היותה בעלת כוח נשי -דווקא 4 – 5 טיפות תמצית פרחי הרקפת מסייעת ביציאה של כוח הפעולה – הוא כוח בעל איכות אנרגטית יינית כוח נקבי במהותו וחסר אצל נערים רבים. כוח האם שנמצא בתמצית מאפשר ומחזק את כוחות ה”אני הנקבי” שב”אני”: יכולת להתלהב – ללהוט מאפשרת עמידה מול צער, מגמישה עמדות נוקשות ונותנת ל”אני” הזדמנויות לחמלה והבלגה. התמצית מסיעת לעמוד בכאב נפשי ויוצרת להט לתעוזה.הנער שלוקח מהתמצית חש שתכונות חדשות מתפתחות בו וכן תחושות תחושתיות ורגשיות שבות ומופיעות לאחר שנעלמו או קרסו אצלו והוא מוצא עצמו שב אל מסלול החיים ופעמים רבות גם מעמדה חדשה וטובה יותר.

74. פיגם מצוי Rutachalepensis

נגד שדים, מטרדים שבאים מבחוץ, מחשבה מסויטת וחוסר ריכוז עקב רעשים סביבתיים. נגד פחדים ממקור לא ידוע, כשהאדם חרד שכוחותיו לא ישאוהו לאורכה של המשימה. נגד כוחה של לילית על ה”אני”, הפסקות דברים באמצע וקריסת ארוס = קריסת כוח היכולת. בעל אנרגיה נקבית.

משמש ברפואה בשמן פיגם נגד דלקת פרקים, כאבי גב, כאבי ראש עזים, הרעלת קיבה ושיעול המלווה בליחה.

05 – ויסטריה יפנית- WISTERIA FLORIBUNDA – תמצית עדינה, לאדם שקורס מנטל האושר של ההצלחה, נגד הרס עצמי, נגד חבלה בעשייתו, נגד ספקות והשפלה עצמית. לגיבוש עשייה והתבוננות באור שיוצרת ב”אני”, לקבלת האור שבחיים, לקבלת השונה, האחר והחריג, להשלמה עם הסטייה הנורמאלית שמאזנת את תפיסת המוסר שב’אני’ “, למפגש עם המופלא, לחיזוק יכולת ההיפגשות, לתיקון קשיי התחלה, לסיוע בתהליכי היוזמה, לכאב בכתף שמאל ומתחת לחזה השמאלי – להקלה על כאבי ראש ולהעצמת עונג ה”אני” וכושרו להתענג. מסייעת לסטודנטים ותלמידים בהבנת חומר קשה.

25. בוצין מפרץ Verbascum sinuatum

לפיתוח אינטליגנציה מחשבתית. בכוחה לאזן את תופעת השמניזים וניסיונות להעמיד את מרחב הרגשות במבחני הישרדות. התמצית משמשת גם לטיפול בעיניים כואבות ומחלות עיניים. תמצית ניקוי נפשית. סלידה עצמית. תיעוב עצמי, ביישנות, נגד נסיונות התאבדות וחניקת הרגשות הסוערים. עוזר ל”אני” להיות שלם עם עצמו. מסייע לתהליכי גמילה מהתמכרויות.

בוצין נקרא על-פי שמו הקדום של הצמח בארמית “בוצינא” (סנהדרין י”ד) ומשמעו במקור מנורה, נר מאור, על-פי צורת הפרחים. הענפים הצדדיים היוצאים מן הגבעול דומים לקנה המנורה, והפרחים הצהובים על הכתם הארגמני שבתוכם מזכירים נרות. שמו הלטיני Verbascum מתייחסת לשעירותו. את רבי שמעון בר יוחאי תיאר ספר הזוהר כ”בוצינא קדישא” – המאור הקדוש. עשב דו-שנתי. בשנתו הראשונה מפתח שושנת עלים גלוניים ומשוננים עמוקות שאורכם 15 – 30 ס”מ. בשנתו השנייה צומחים גבעולים זקופים לגובה 50 – 100 ס”מ, נושאים פרחים צהובים. הפריחה אפריל – אוקטובר. השערות הכוכביות המכסות את מיני הבוצין גורמות לגירוי העיניים או לעיוורון זמני קל שעה שנישאות ברוח ופוגעות ברירית העין.

55. תמצית מפרחי הפרג האדומים Corn Poppy אחראית על התחדשות כוחות ה”אני” שקרסו – לשיקום קריסת הרגש, להתגבר על רגשות קינאה, על ייאוש וצער עמוק עקב אובדן, מוות של אדם קרוב, מסייעת לשקם גוף שקרס עקב עומס רגשי.

פורמולת פרחי הפרג מורכבת: ממצים על-ידי הרתחה חופן הלקטי-פרחי-הפרג וממלאים בחצי בקבוק ומוסיפים מחצית הבקבוק תמצית ממיצוי בשמש של חופן מפרחי פרג אגסי טבולים במי מעין שנובע בראש הר ומוסיפים מעט ברנדי פשוט כחומר לשימור.

הערה: דיוסוקריטוס מספר שעם התייבש הטל מן הצמחים, פוצעים את דופנותיו ואוספים את טיפות השרף שנוטפות מהן. שרף זה מכונה אופיום. אוספים לתוך קליפות ומעבירים אותן לגלולות. גלולות אופיום שימשו ברפואה באלכסנדריה ובאתונה. הרמב”ם ממליץ להשתמש במיץ הפרג החלבי לסובלים מנדודי שינה. מורחים על המצח, הפנים והנחיריים. יהודי פרס, הבדווים וערביי הארץ משתמשים בפרג לנדודי שינה. מבשלים 5 הלקטים בליטר מים כ 5 דקות ומסננים. שותים כוס אחת מחצית השעה לפני השינה. הבדווים מוסיפים שימוש בהלקט לדלקות אוזניים: מבשלים את ההלקטים בשמן זית ומטפטפים באוזניים מודלקות.

26 נרקיס – Narcissus tazetta – primrose peerless מכונה גם בשמו העממי – Bunch-flowered narcissus ושם המשפחה הלטיני הוא – AMARYLLIDACEAE תמצית מפרחי הנרקיס המצוי לנשים מעל גיל 03, לגברים בגיל 05 – 54 ולבני-נוער בגיל 02 – 51 (נערים ונערות) מסייעת במצבים בהם האדם חש תקיעות, עניינים שאינם זורמים על-פי תוכניותיו ויוזמותיו, אדם שנכנס לצומת ולא מבחין בכיוון שעליו לפנות בו, לא מבחין היכן המשך התפתחות קו הרצון שלו, כשאדם חש שאיננו ממוקד, לטיפוס שנמצא אדיש לסובבים אותו, משועמם, “שום דבר לא זז ולא מתרחש”, התמצית יעילה במצבים של חולשה גופנית עקב מאמץ רב שלא נושא פירות או שפירותיו קטנים ומאכזבים לאור המאמץ האדיר שהשקיעו להשגתם – הגוף אחראי על חיזוק פעולת החושים, הראיה הפרספקטיבית, כושר הריכוז – עלבון הגוף גורם לקריסתו ולהעדר מיקוד בפעולתו. התמצית מסייעת לכבוד הגוף, לצאת מהצומת מעודדת את חוסנו של הגוף.

36 במבוק ירוק – אנרגיה של דרקון – סמלה של סין ושל הקיסר, בעל כוח שמעצים אדם חזק (קיסר) מגונן ומאפשר ליוזמותיו לעגון ולגעת באינסוף, הקו האסטרטגי בהשפעת הבמבוק גמיש ומאפשר לאדם לצפות בקשת רחבה של אפשרויות בדרכו למטרה, תמצית דו מינית בה כוחות הזכר מועצמים על הנקבה, מחזק ומעצים קו אסטרטגי ויכולת טקטית. תמצית שמומלץ להוסיף ל 41 – עלי דפנה ול 42 אלהארצישראלית כשניתנת להתגברות על בוגדים. (במבוק ירוק תמצית שאיכותה האנרגטית כשל הצפצפה והאלה הארצישראלית 9 דו – מינית. )

דמימה

דמימה היא מעצור, “יש” העומד דום, המסרב להשתנות ומתנהל כאילו בניגוד לתכונה של תזוזת הטבע. זוהי ישות פולשנית, שחדרה למרחב תנועי, מבלי שתקבל על עצמה את חוקי התנהלותו.

הגוף, הרגש, ומרחב ההכרה הם תנועות, מרחבי שינוי או תנועה, כך שבכל אחד מהם מתקיימת מערכת של תגובה והשתנות מתמדת, מעצם הגדרתם כתנועה. משך זמן התגובה בכל אחד מהמרחבים הללו שונה. זמן התנועה שבמרחב הביולוגי איטי מאשר במרחב המרגיש, ובמרחב המרגיש והמפעיל את הגוף, זמן התנועה איטי בהרבה מאשר במרחב המזהה, המברר, המבהיר, המכיר, המבשר או בקיצור החושב.

בין כל אחד מהמרחבים הללו נוצרת מערכת של יחסי זיהוי, תגובה, שינוי והשתנות, כך שהריאקציות ביניהם דינאמיות ומאפשרת התפתחות מתמדת כשהמערכת תקינה ומקיימת מערכת שלמה של יחסי גומלין הדדית. סיוע גורר סיוע, חבלה מתוגמלת בנזק ושינוי גורר התפתחות, כך נוצרים תהליכים, התחלות וכליון של תופעות במרחבי התנועה השונים. כשהמערכת איננה מתפקדת במלואה, כשמתרחשת הפרעה בשיתוף-הפעולה שבין כל הגורמים, מתרחשת “דמימה”. במצבי דמימה, כשאין פעילות הדדית בין מרחבי התנועה והשינוי במרחב הרגשות אינו בא לידי ביטוי במרחב הגופני, או לא זוכה להכרה במרחב החושב, מתחיל החלק הבריא באדם לקרוס. מערכת היחסים התנועתית אז חולה, אין ביטוי בה לתנועה. יש מעצור – היא כאמור מוגדרת כדמימה.

בדמימה, האדם פועל לפי טבע הדמימה. אם הדמימה פגעה ביכולתו להתענג, בכל פעם שיתענג, תפעיל הדמימה את כוחה מול העונג ותוציא את האדם מההנאה. הדמימה קבועה, אינה משתנה ופועלת באדם כרעיון, לכן היא קופצת ומומשגת למערכת ה”אני” ומונצחת בה. המשותף ל”דמימה” ולרעיון הוא חוסר תזוזה, העדר שינוי, שניהם נקבעים. הסכנה שבה היא בכך שהיא זו שמשפיעה על אופן החשיבה ומשתלטת כך על התנהלות חיי האדם.

הדמימה מופיעה בגוף וקלה לזיהוי. עיקרה – התפסות שרירים המסרבים להשתחרר. מקורה במערכת יחסי ה”אני-אתה”. ה”אתה” לא מסייע ל”אני” בהתפתחותו, על-פי טבעו של ה”אני”. דבר זה גורר את הגוף לחבל בתפקוד שריריו, יש והדמימה מקשה על הנשימה, זרימת הדם ויש והיא מחבלת בצמיחת השלד או בשיניים, בעור או בעצבים. היא חודרת למחשבה ,מאחר והיא, כאמור לעיל, קופצת אל המחשבה, הממשיגה אותה כרעיון. בצדו הימני של הגוף היא נמצאת כשהיא מתקשרת לנושאים חשיבתיים ובצידו השמאלי של הגוף כשהיא מתקשרת לנושאים רגשיים. עמוד השדרה מסמל דואליות10. הדמימה בהחלט מכריעה – מתפרצת וקובעת התנהלות האדם ומונעת ממנו לפעול על-פי טבעו האמיתי.

אתר 1 לפרחי באך

אתר 2 לפרחי באך

אתר 3 לפרחי באך

אתר 4 לפרחי באך

מקורות:

[1] צ’ינסלור פיליפ מ. – 1791 – “פרחי באך ותרומותיהם” תרגם מאנגלית חיים קדמן, הוצאת אור- עם. עמ’ 91.

[2] אטד ערבי – נפוץ בערוצי אדמת הלס שבצפון הנגב. נזכר במשל יותם – ספר שופטים פרק ט’ (7-20 ) יותם בן ירובעל בנו של השופט גדעון הצליח להינצל מפעולת הרצח המסיבי של שבעים אחיו בידי אבימלך שרצח אותם זה אחר זה “על אבן אחת” בשאיפתו להיות בן יחיד שירש את אביו גדעון ויהיה מלך על בני-ישראל. יותם המשיל את המשל מעל הר גריזים במטרה להזהיר את בני-ישראל מפני המהלך שבהמלכת אבימלך רודף השררה כמו אנשי שכם שביקשו להמליכו. “ויאמר האטד אל העצים: אם באמת אתם מושחים אותי למלך עליכם, בואו וחסו בצילי ואם אין, תצא אש מן האטד ותאכל את ארזי הלבנון”. האטד הוא שיח קוצני ובמשל המדבר על כוחניות ותאוות השררה הוא מוזכר כשיר בערה. כשהאטד בוער הוא בוער היטב אבל מבעיר את הסביבה כולה. כשכוחו האדיר של האטד נופל על אדם ריקני הוא מבעיר את סביבתו ומכחיד אותה.

בתוספתא (סוטה פ”ד, ב’) הוא מתואר כצמח קטן שתועלתו מועטה – מוזכר כצמח שהפריע לבני-ישראל במסעם במדבר ובמיתוס של פסיכה הוא מסייע בהגשמת משאלת לב בלתי אפשרית.

המתלה השנייה שאפרודיטה הטילה על פסיכה הייתה להשיג מעט צמר זהב מאיילי השמש האיומים. את הצמר לקחה פסיכה מן האטד עליו הותירו האיילים מן הצמר שעה שהתנגחו זה בזה בסביבתו.

צבע הפרח לילך, ריחו עדין – פורח בחודשים אוגוסט -ספטמבר – ממצים את הפרחים וענף נושא עלים מאורכים, בשרניים שמעוגלים בקצותיהם בהרתחה עדינה.

ניצחון בתחרויות, התגברות על כוחות תחרותיים בעולם פטריארכאלי, השגת כוח, שררה ועמדה בכירה – תוך-כדי התחזקות כוחות הגמישות ב”אני” ורגשות החמלה. חלוקה נכונה של כוחות ה”אני” בדרכו להשגת היעד. תכנון נכון של כוחות ה”אני”: קצב, תקציב ומשאבי ה”אני”. להשגת כוח ועוצמה באופן הדרגתי.

מטפלת בנוקשות ובציניות ומאפשרת להגן על העצמי הפנימי שהוסתר כסיגלית המים – תחת חומות בצורות. לפיתוח של אישיות גמישה וחומלת.

התמצית ביחד עם תמצית טיפוס עץ התפוז Orange מסייעת לאדם לממש את תכונות ה”אני” שלו למטרותיו הוא.

[3] CHICORY – 8 – תמצית אופי – משמשת לטיפול מתמשך, נותנת תחושה שהכול בסדר ומוגדרת כתמצית לאהבה. מיועד לטיפול באדם ששולט על-ידי מניפולציות. אנוכי. רכושני באהבה. מרוכז בעצמו. דברן. טיפוס כפייתי גם בתשומת לב. נעלב. מרגיש דחוי. זקוק לאישור הסביבה. סחטן רגשי. חרדת נטישה. מסייע לאי-מימוש עצמי.

[4] HOLLY – 15 – רגשות עזים – שליליים. הר געש שרוצה להתפרץ, חוסר אמון ביכולת להיות נאהב. קינאה.

[5] STAR OF BET KEHEM-  29 -תמצית לטראומות. מנקה טראומות רדומות. הערה: לא לתחילת תהליך טיפולי.

[6] הוצאה שניה בשנת 1973.

[7] היפוקרטס, בין אמרותיו: ” חשוב יותר לדעת איזה מין אדם נושא את המחלה, מאשר לדעת איזו מחלה יש לאדם”

[8] Rolf Ida “Structural Integration The Re-Creatin of the Balanced Human Body. New York. Viking Press, 1977. ראה גם Rolf Ida “Structural Integration Systematic 1, no. 1 June 1963. וכן את ספרה המרכזי משנת 1977 Rolfing: The Integration of Human Structures (Harper and Row, Publishers).

[9] תמצית משרף האלה הארצישראלית (השרף נמכר בשוקי התבלינים בעיר העתיקה של ירושלים). שרף האלה הארצישראלית שמוצה בהרתחה, משמש לאיזון הנפש בזמן שאוחזות בה דילמות, נגד תופעות של קיצוניות רגשית ותחושה שהקרקע בוערת מתחת לרגליים בערה שלא נקשרת באנשים אחרים אלא בספקות שמתעוררים בנפש פנימה, מתאימה למקרים בהם ה”אני” חש כמי שהעמידו אותו בצומת, תקוע, ולא מוצא לאן לפנות, כשכל הדרכים שוות בפוטנציאל שבהן, כשהאדם אובד עצות, שרצונו נכבש והוא חש כמי שהעולם כולו יוצא נגדו והוא נותר בודד בתוך עצמו וחש שכוחותיו עוזבים אותו ובוגדים בו. כשהאדם אובד עצות וחש מאויים מכוחות נפשו והוא רוצה את השחור ואת הלבן, את הכן ואת הלא. מצב – לטיפול בתופעות גבוליות של בורדר ליין כמו באנשים ששום פתרון לא משביע את רצונם, שכל הצעה שתתן להם במהלך הטיפול היא כן,… אבל…נגד רצון הפכפך.

[10] הדואליזים מונח שהתקבל במאה ה – 18 והונהג על-ידי היידה (Heide). מתיחס לאופן שבו כל מערכת או שיטה מחשבתית, מפצלת כל דבר באיזה שהוא אופן לשתי קטגוריות או יסודות, או מגיעה למסקנה מתוך שתי עקרונות, או מסרבת לקבל את דבר קיומם של יותר או פחות משני עצמים או שני מיני עצם. הפיתגוראים שיכים לתחום זה בהביאם שורה שלמה של ניגודים שהועמדו לבסוף על שני עקרונות בסיסיים: הגבול והבלתי – מוגבל. קנט דואליסט במובן זה שהוא מבחין בין העולם התופעתי (הפנומנאלי Phenomenal) ועולם “הדבר כשהוא לעצמו” (הנואומנלי noumenal).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *