“היופי – מיתוסים ודמימות” – נרקיס – חלק ב’

מקורות:

[3] פורמולה על שמה של פרספונה “פרספונה” מכילה שלוש תמציות: חמניה, אלה ארצישראלית ושרף מעץ האורן. בכוחה של התמצית להוציא אדם מ”שאול” חייו.

[4] אוטו קרנברג Otto F. Kernberg – פסיכיאטר ופסיכואלטיקאי ממוצא גרמני שאיחד את התאוריות של פרויד, מלאני קליין (יחסי אובייקט) ואנשי פסיכולוגיית האני למודל פסיכולוגי אחד. נמנה על חוקרי הפרעות אישיות ותרומתו העיקרית בחקר הפרעת אישיות גבולית והפרעת אישיות נרקיסיסטית. Kernberg, O. F. (1975). Borderline conditions and pathological narcissism

[5] מתוך ה”פסיכופתולוגיה” של האוניברסיטה הפתוחה.

[6] הפרעת אישיות תלותית – הסימביוזה נקשרת גם בהפרעת אישיות תלותית. באתר הבית של ער”ן (eran.org.il.www. ) מתוארת ההפרעה כצורך מוגזם של אדם בדאגה וטיפול של הסביבה בו עצמו, חרדה מנטישה ותלותיות מוגזמת. הפרעה זאת יכולה לבוא לידי ביטוי בחלק מן הסימנים הבאים: מתקשים לקבל החלטות יומיומיות ללא כמות מוגזמת של עיצות ותמיכה מהסביבה, זקוקים לאחרים על מנת לקבל אחריות ברוב התחומים המרכזיים בחייהם, מתקשים לבטא חוסר הסכמה עם אחרים, מחשש לאיבוד האהדה, מתקשים להתחיל בפרויקטים או להתחיל בעשייה של דברים ביוזמתם (בגלל בטחון נמוך ביכולתם ולא מחמת מוטיבציה ירודה), מאמצים מוגזמים להשיג תמיכה מהסביבה, כולל התנדבות לעשות דברים לא נעימים, מרגישים אי נוחות או חסרי אונים כאשר הם לבד, מחשש שלא יוכלו לדאוג לעצמם, מחפשים בדחיפות קשר חדש כמקור תמיכה, כאשר מסתיים קשר שלהם עם מישהו אחר.

[7] התודעה הדיפוזית נקשרת בדמותה של האלה של האהבה אפרודיטה.

דמימת התודעה הדיפוזית מורכבת ונקשרת בתופעות גיל 2.5, גיל 5 ובהתפתחות ה”אני” בגיל 10 עד 10.5 שנים ותחושת משפחתיות, התאהבות בדמות כללית ורעיון האהבה הכללית גם היות ה”אני” בעל זכויות על ושהכול מגיע לו כי הוא בן מעמדם של הנסיכים. על היבטיה הנקשרים בגיל 10 ראה להלן.

בשל קשריה של דמימת התודעה הדיפוזית עם התפתחות ה”אני” בגיל 2.5 נכיר בה היבטים שליליים של הייחודיות, פחד מאובדן המיוחד שבנפש  המשתקף בכשל בתפקוד הכבד, פחד מהתגלות סוד מיוחד וקשיי ההתחלה המשתקפים בהתנהלויות הגורמות להרס מהלכים ולהרס עצמי. בשל קשרי דמימת התודעה הדיפוזית עם גיל 5 שנים נכיר בה עלבון גופני, שפת גוף מרושלת, שפת גוף שמעוררת הערות משפילות, השמנה גם פעילות גופנית מוגזמת בעיקר בתחום השחייה והריקוד וכשל באבר הכבד ובמערכת אבר הכבד. בהתייחס לדימום שמתרחש בגיל 5 נמצא גם יסודות שליליים של אחריות כגון חוסר אחריות, הזנחה או אחריות יתר.

דמימת התודעה הדיפוזית מפתחת טיפוס הישגי שדורש מעצמו שלמות בכל מעשה ממעשיו, אדם שרואה בראיה מופרזת כל פרט מפרטי הפרטים שסובבים אותו, דקדקנות יתר. אופיו הנרקיסיסטי מעורר בו צורך אובססיבי לדווח על מעשיו – בדרך כלל לדמות נשית, הוא נעשה נודניק בד בבד עם להט המוביל אותו לתחושה מוגזמת של כוחותיו, התעסקות יתרה לזכות בהערצת חבריו, שנאת הגוף, היעדר אמפתיה לרגשות חבריו והיפוכם: טיפוח יתר של הגוף, התחשבות יתר ברגשות חבריו. צידו האפל מזמין יסודות פולשניים אל מרחביו. מה שמעורר בו סבל עקב פולשנות שהוזמנה או התרחשה בתוכו.

מניפולציות ויצירת רגשי אשם גם התנהגות אנטי חברתית והתבדלות: כולן תולדה של תודעה דיפוזית בחוסר. הדמימה נקשרת בהקמת חומות סביב ל”אני”, בהצטנעות יתר, בצורך לפעול אחרי הקלעים או להסתתר. אתה עומד מולו פעמים רבות ומתפלא כיצד גופו מסתיר עייפות גדולה והיפוכה אדם מרוט מעייפות וצער שנראה במיטב כוחותיו. גופו מסתיר רגשות כגון כאב וצער או מבוכה, תסכול, כעס גם אכזבה מרה, תשוקה, התאהבות וכאמור לעיל אפילו עייפות. יש והוא מאוהב באהבה נכזבת בת עשרות שנים וסוחב איתו געגועים אין סופיים כ”סולבג” לדמות שלא נמצאת איתו.

דמימת התודעה הדיפוזית מורכבת ונקשרת בתופעות גיל 2.5, גיל 5 ובהתפתחות ה”אני” בגיל 10 עד 10.5 שנים בתחושת משפחתיות, התאהבות בדמות כללית ורעיון האהבה הכללית גם היות ה”אני” בעל זכויות על ותחושה ששהכול מגיע לו כי הוא בן מעמדם של הנסיכים. על היבטיה הנקשרים בגיל 10 ראה להלן.

[8] מתוך אתר הבית של ער”ן (eran.org.il.www. ).

[9] תמציות שנקשרות בתודעת הגוף:

חמנייה Sunflower: תמצית לאהבה, התמצית מחזקת את תחושת אהבת האב הבסיסית, נותנת תחושה של הימצאות האב בסביבה. מסייעת במקרים של אב נעדר, נגד השפלה ורגשי עליונות (נגד דמימת ה”נפוליון או כינה”), התמצית מאזנת תחושת עליונות וגאוות יתר נגד “אגו-טריפ” שנועל את כושר ההתבוננות במציאות, מאפשרת ומסייעת להתפתחות החושית, מחזקת את תחושת הגוף, ומסייעת בשיפור מערכת יחסים שוויונית בין אדם וחברו – החמנייה מסייעת בסילוק והרחקת חנפנים. התמצית ממוססת ומגמדת רגשי נקם ומאפשרת לתקן מערכת יחסים קוטבית בין אב ובנו, בין חברים שקשריהם נותקו והפכו מידידות לשנאה מגשרת בין בני זוג העוברים תהליך גירושין קשה, בהתפוצצות ברית מסחרית, מקצועית ומגשרת בין מעסיק ועובדיו. תמצית מצב: פועלת מידית במצבים של זעם ותחושת נקם. תמצית בעלת אנרגיה גברית – מסיעת במערכת יחסים שוויונית. מצית לאהבה והצלחה. משפרת את כושר הראיה.

55. תמצית מפרחי הפרג האדומים Poppy corn [9] . תמצית מפרחי הפרג לטיפול בייאוש וקריסת הגוף למחלות פרקים. הפרג האדום אחראית על התחדשות כוחות ה”אני” ושיקום מרחב הרגשות לאחר קריסה. התמצית מסייעת להתגבר על רגשות קינאה, ייאוש וצער עמוק עקב אובדן, מוות של אדם קרוב, מסייעת לשקם גוף שקרס עקב עומס רגשי. בעלת אנרגיה נשית. פורמולת פרחי הפרג מורכבת: ממצים על-ידי הרתחה חופן הלקטי-פרחי-הפרג וממלאים בחצי בקבוק ומוסיפים מחצית הבקבוק תמצית ממיצוי בשמש של חופן מפרחי פרג אגסי טבולים במי מעין שנובע בראש הר ומוסיפים מעט ברנדי פשוט כחומר לשימור.

56 דם מכבים אדום Helichrysum sanguineum. צמח בעל אנרגיה גברית שבכוחה לייצב ולחזק את האדם. לדם המכבים כוח לחזק ולחסן את הגוף שקרס. לטיפול בגוף של אדם חזק, קרייריסט שקרס ולטיפול במצבים קשים במיוחד. לחיזוק כוחות ההישרדות של הגוף, מערכת העצבים, השלב וצינורות הדם. פורח אפריל מאי, צמח עד עד המשמש לנוי. סמל של יום הזיכרון לחללי צה”ל. כיום הצמח מוגן ואין לקטוף אותו. הצמח הוא נציג יחידי בארץ לסוג שמרכזיו בדרום אפריקה ומזרח אסיה.

62 נרקיס – Narcissus tazetta – primrose peerless מכונה גם בשמו העממי – Bunch-flowered narcissus ושם המשפחה הלטיני הוא – AMARYLLIDACEAE תמצית מפרחי הנרקיס המצוי[9] לנשים מעל גיל 30, לגברים בגיל 45 – 50 ולבני-נוער בגיל 15 – 20 (נערים ונערות) מסייעת במצבים בהם האדם חש תקיעות, עניינים שאינם זורמים על-פי תוכניותיו ויוזמותיו, אדם שנכנס לצומת ולא מבחין בכיוון שעליו לפנות בו, לא מבחין היכן המשך התפתחות קו הרצון שלו, כשאדם חש שאיננו ממוקד, לטיפוס שנמצא אדיש לסובבים אותו, משועמם, “שום דבר לא זז ולא מתרחש”, התמצית יעילה במצבים של חולשה גופנית עקב מאמץ רב שלא נושא פירות או שפירותיו קטנים ומאכזבים לאור המאמץ האדיר שהשקיעו להשגתם  הגוף אחראי על חיזוק פעולת החושים, הראיה הפרספקטיבית, כושר הריכוז עלבון הגוף גורם לקריסתו ולהעדר מיקוד בפעולתו. התמצית מסייעת לכבוד הגוף, לצאת מהצומת מעודדת את חוסנו של הגוף.

למצבים תקועים מומלץ להוסיף את תמציות חיזוק כוחותיו הדו-מיניים של ה”אני” הוושינגטוניה החוטית וחבצלת החוף שתי התמציות מאזנות ומאפשרות לאדם לעבור מאור לחושך ולהתגבר על הספקות, פחד משינויים או פחד מקיבעון ולהשתחרר מחלומות ארוטיים שנושאם אברי מין זקורים. כמו כן מומלץ להשתמש בויסטריה היפאנית. תמציות נוספות הן הצפצפה ASPEN – תמצית מס’ 2[9] ובמבוק ירוק שגם הוא מערכת האבנגורי ואיכותו האנרגטית כשל הצפצפה והאלה הארצישראלית ב'[9] דו – מינית.

Billy Goat Plum – תמצית ניקוי פיסית ונפשית. סלידה עצמית. תיעוב עצמי עקב מחשבות שנקשרות ביחסי מין, עקב העדר מעבר תקין ופנטז. התמצית עוזרת להיות שלם עם עצמך מסייע לשחרור מיני ולעונג ביחסי מין, מסיעת בתהליכי קבלת הגוף.

שן-הארי Dandelion תמצית מרגיעה – משחרר מתח נפשי המגיע לגוף תפוס ושרירים נוקשים עקב לחץ נפשי או טראומה. מסיעת לשחרר את שרירי הגוף. פועל על הכבד.

Chaparral תמצית מסייעת לסילוק רעלים מהגוף, זיהומים, מתאימה כתמצית סיוע בתהליך גמילה מסמים. התמצית חודרת למעמקי הנפש ומאפרת הבנה עמוקה ומודעות.

תירס: חיובי: חיזוק הכוח הטקטי, קשרי יכולת ויישור קו עם הכוחות החיוניים של האני. התמצאות במרחב, חיזוק דימוי הגוף וקבלתו. תמצית המשלימה את פעולתה של מצית מס’ 10 -תפוח בר. שלילי: לדימוי גוף נמוך, איבוד כיוון כתוצאה מלחץ בעיקר בסביבות עירוניות הומות אדם. מצב: לאדם שעובר תהליכי דיאטה וקבלת הגוף. לפחד קהל.

שן הארי: תמצית רגיעה, בעלת אנרגיה נשית מיועדת לאנשים עצבניים, הנזקקים להתבטאות אישית בכול מצב. התמצית מיועדת למתיחות רגשית הגורמת להתכווצויות בשרירים. לאנשים הנוטים לקבל דברים בהתרגשות יתרה ומתקשים להירגע. מלמדת את המשתמש להגיע לרגיעה נפשית במצבי לחץ. התמצית מסייעת לרוגע נפשי באמצעות הרפיית שרירי הגוף.

סולנום החדק Solanum incanum- תמצית לחיזוק כוחות הנפש שנקשרים בגוף. תמצית מצוינת לאנשים בעלי תסכול או מוגבלות בשל מום גופני. התמצית מביאה לחידוש כוחות הלהט, ההתלהבות, תחושת החופש והיכולת להמשיך ולהתקדם בחיים. מתאימה לאנשים תקועים המרגישים כבדות להשתחרר מהאני הישן שלהם.

רוזמרין – תמצית למערכת יחסים בין האדם וגופו. התמצית משיבה לאדם המתנכר לגופו את חדוות נוכחות הגוף בחייו, תמצית לחיזוק דימוי גופני.

[10] האספרגוס – האספרגוס מוכר כירק וכצמח מרפא משחר ההיסטוריה. המצרים השתמשו בו לצורכי ריפוי דלקות בשתן כבר לפני 4,700 שנה. הרומאים התחילו להפיץ את האספרגוס ברחבי האימפריה שלהם במאה השנייה לספירה, ובמאה ה16 זכה האספרגוס למוניטין כמעדן אותו רבים מגישים עם חמאה מותחת לאחר שקולף ושחה במים עם מלח מעל להבה.

האספרגוס דל בנתרן ועשיר באשלגן, מה שהופך אותו מומלץ לאכילה על ידי אנשים הסובלים מיתר “לחץ דם”. “באספרגוס יש גם הרבה מאוד חומצה פולית החשובה במיוחד לנשים צעירות המעוניינות להיכנס להריון. החומצה הפולית ידועה בכך שהיא מונעת פגמים עובריים”. פרט לכך האספרגוס מכיל ויטמין מסוג B1, ויטמין E וחומר הנקרא רוטין, שאחד מתפקידיו הוא מניעת חימצון ורדיקלים חופשיים בברזל בגוף.

האספרגוס נחשב כצמח בעל אנרגיה קרה שמועילה לאבר הריאות והכליות על פי תורת האקופונטורה. הצמח מזין תאים ומוסיף לחות לריאות, טוב במיוחד במקרים של שיעול יבש ויובש בגרון. הצמח מגרה את מערכת השתן ויעיל גם לטיפול בדלקות בדרכי השתן. מסייע לכאב ונפיחות במפרקים חמים למגע. במקרים מסוימים של גיל המעבר. מעודד יצירת חלב אם. הוכח מחקרית שיש לצמח אפקט אנטי ויראלי ואנטי בקטריאלי. השמן שנמצא בתוך הצמח מועיל ביותר גם לעור. האספרגוס לא מומלץ במינון תרופתי (כמויות גדולות של הצמח בהרתחה) בזמן הריון, מאחר והוא מגרה את הכליות ועלול ליצור גירוי גם ברחם.

האספרגוס מייבש וטוב גם נגד דלקת בדרכי השתן ובצקות: יש להרתיח כמה גבעולים בסיר עם קצת מלח. האספרגוס מסייע גם לכוח הגברא, אכילת כמויות גדולות של הגבעולים המוארכים מסייעת גם ליצר המיני, במיוחד לגברים.

מתכון

אופן ההכנה

חותכים את האספרגוס לאורך של כ-20 ס”מ וקולפים בעזרת קולפן ירקות בעדינות את חלקו הירוק והקשיח. 2. מבשלים במי מלח רותחים ללא מכסה כ-6 דקות עד שהאספרגוס רך (אל דנטה) ומוציאים לקערת מי קרח לעצור את הבישול. 3. מחממים מחבת כבדה, ממיסים מעט חמאה, מוסיפים את האספרגוס ומגלגלים בחמאה. מעבירים לצלחת הגשה, יוצקים מעל את רוטב ההולנדז החם ומגישים. (רוטב הולנדז הוא בין הרטבים הקלאסיים של המטבח הצרפתי. להכנת הרוטב ממיסים חמאה ומסננים אותה במסננת דקה. אחר כך מקציפים חלמוני ביצים, ובחלק מן המתכונים מוסיפים להם מעט יין לבן או חומץ בן יין מצומצם, בצלי פנינה, עלי דפנה ופלפל לבן. אל החלמונים מוסיפים את החמאה הפושרת בהדרגה. את הרוטב מתבלים במלח, פלפל לבן ומיץ לימון, לעתים גם במעט רוטב ווסטר. רוטב שנקרש ניתן להפוך שוב לנוזלי על ידי הוספה של מעט מים קרים. ניתן להכין רוטב אחר, דמוי הולנדי, על בסיס של רוטב לבן שאליו מוסיפים חלמונים, חמאה ומיץ לימון).

מתכון נוסף

חומרים חבילת אספרגוס טרי (עדיף גבעולים דקים) 1/3 כוס שמן זית משובח פלפל שחור גרוס טרי מלח גס 2 (או יותר) שיני שום קצוצות

אופן ההכנה

מחממים את התנור ל 180 מעלות צלזיוס. חותכים את השליש התחתון של האספרגוס ומשליכים. שוטפים ומניחים בתבנית המתאימה לתנור. . יוצקים את שמן הזית על האספרגוס בוזקים מלח, פלפל ושום לפי הטעם. מערבבים קלות ומשטיחים את האספרגוס בתבנית . אופים בתנור במשך 10 דקות. מגישים חם או קר.

עוד מתכון

מצרכים

16 גבעולי אספרגוס קלופים
8 פרוסות האם
100 גר’ גבינת קשקבל או פרמזן מגוררת

לרוטב בשאמל:
100 גר’ חמאה
50 גר’ קמח
500 מ”ל חלב
250 מ”ל שמנת מתוקה
מלח ופלפל שחור טחון טרי
מעט אגוז מוסקט מגורר טרי

אופן ההכנה

מכינים את האספרגוס:
1. חולטים אספרגוס בסיר עם מים רותחים 2-3 דקות. מעבירים למי קרח לצינון ומסננים.

2. מגלגלים סביב כל גבעול אספרגוס חצי פרוסת האם, כך שתעטוף אותו. מסדרים את כולם בתבנית שטוחה.

3. מחממים תנור ל-180 מעלות.

מכינים בשאמל:
1. ממיסים חמאה בסיר, מוסיפים קמח תוך כדי ערבוב, מנמיכים את הלהבה ומוסיפים חלב ושמנת תוך כדי ערבוב. ממשיכים לבשל תוך כדי בחישה, עד שמסמיך ומבעבע. מסירים מהאש ומתבלים במלח, פלפל ואגוז מוסקט.

2. יוצקים את הבאשמל על האספרגוס. הכמות – לשיקולכם: אפשר רק עד חצי הגובה ואפשר לכסות כליל.מפזרים גבינה מגוררת ואופים כ-15 דקות, או עד שהז’אקט מזהיב.
גיוון: אפשר להחליף את ההאם בחזה אווז מעושן.

חומרים ל-16 יחידות.

[11] צבע הירק ככלל מקורו בפיטוכימיקל (רכיב אותו הצמח מייצר) שהוא פיגמנט. פיטוכימיקל נוסף במשפחה הוא הסולפוראן, שנמצא כנוגד תהליכי סרטן עוצמתי. פיטוכימיקלים מועילים נוספים נמצאו בירקות כסלרי, שומר, ארטישוק ושעועית ירוקה.

פיטוכימיקלים מתפקדים באדם כנוגדי חמצון, נוגדי דלקות, אנטי-מיקרוביאלים, מווסתי כולסטרול, לחץ דם וקרישה.

חן אבישר שלו מספרת במאמרו “כל צבעי הטבע” (2007) בהוצאת חיים אחרים עמ54-57 כי מבין הפיטוכימיקלים המצויים במשפחת הצמחים הירוקים בולט במיוחד הלוטאן, המתפקד כנוגד תהליכי ניוון ברקמת-העין, וכן מהווה נוגד חמצון עוצמתי. הלוטאן במקורו פיגמנט צהוב-כתום, אך הוא נמצא גם בירקות הירוקים ונבלע בצבע הירוק שמשליט הכלורופיל. לוטאן מצוי בחסה, תרד, פטרוזיליה, כוסברה, ברוקולי, כרוב, רוקט ובגרגר הנחלים. (חן אבישר שלו היא מרצה ומטפלת בתזונה הוליסטית ומנחה סדנאות חווייתיות בתזונה מעשית.)

[12, 13, 15] כבד “נגוע בתאוות אוריגינליות”… אדם פיקח שחדר אליו רעיון ויתכן שרעיון זה גדול או גאוני, אבל “תולעת הספק” חדרה אליו ומקננת בתוכו ו”מביאה אותו לידי כך, שלפעמים סופו יאוש גמור. יש ואדם זה לפעמים נכנע ומוותר על הרעיון גם אם הוא גאוני ו”אין הוא יכול להירגע”, בדרך כלל מדובר באדם פיקח וחייו אינם טראגיים עקב כך רק שהכבד שלו לוקה בסוף ימיו בצורה זו או אחרת. צורה אחרת של אדם שנתן את חייו למשימה וחש כי לא מיצה עצמו בתוכה “הרעיון, כי הוא מילא כה יפה את חובתו האנושית אינו מביא לו מרגוע ונחמה כלל וכלל; אדרבה, הוא הוא המוסיף להרגיזו: הנה על מה הוצאתי את ימי, הנה מה שאסר את ידי ואת רגלי, הנה מה שמנע אותי מלגלות את אבק השרפה ! אילולא זה, אפשר שגיליתי בודאי או את אבק השרפה, – או את אמריקה. עדין איני יודע בודאות מה, אך גלה גיליתי בלי ספק !” דוסטויבסקי, פ. מ., 1978, “אידיוט”, ש. הרברג, עם עובד, תל-אביב, כרך שני, חלק רביעי, עמ’ 492.

[14] נרקיס מצוי Wild daffodil. צמח רב-שנתי בעל בצל ממשפחת הנרקיסים. גדל בארץ בין סלעים ובאדמת ביצה, במקומות לחים למדי. עמוד התפרחת נושא 3 – 15 פרחים לבנים וצבע העטרה צהוב או כתום. הפריחה בחודשים אוקטובר – פברואר. בתנ”ך מכונה שושנת העמקים (שיר השירים ב’ א’). והודי מצרים השתמשו בבצל הנרקיס לטיפול באסטמה, דלקת ריאות, בשלשול ובהקאות. ערביי ישראל נוהגים להשתמש בשמן שהשרו בו פרחי נרקיס לטיפול בכאבי ראש, בכאבי מפרקים ובדלקת אוזניים.  דיו-סקו-ריד-ס חוקר הצמחים היווני שחי בתחילת המאה הראשונה לספירה השתמש בתערובת של שורשי נרקיס, דבש וסירפד לטיפול בכאבי פרקים. משרים חופן פרחי נרקיס בחצי ליטר שמן זית בתוך צנצנת. מניחים את הצנצנת על עדן החלון שפונה רוב שעות היום לשמש – לשבועיים, מעסים את הרקות עם השמן וכן על מפרקים כואבים גם כטיפות טיפול שמטפטפים לאוזן. משתמשים בפרחים בלבנים שצבע העטרה שלהם צהוב וממצים בשמש.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *